Aika vaikuttaa – anna äänesi kuulua!

Tänä syksynä valitaan yliopistoyhteisön edustajat hallitukseen sekä tiedekunta- ja laitosneuvostojen jäsenet. Vaalipäivät ovat 4. ja 5. marraskuuta, mutta sitä ennen on aika tarkistaa omat tiedot vaaliluettelosta sekä asettaa ehdokkaat.

Yliopiston hallintoelimiin valitaan tänä syksynä edustajat seuraavaksi neljäksi vuodeksi lukuun ottamatta hallituksen opiskelijaedustajia, joiden toimikausi on kaksivuotinen. Hallitukseen valitaan seitsemän yliopistoyhteisöä edustavaa jäsentä. Lisäksi tiedekunnissa ja laitoksissa valitaan tiedekunta- ja laitosneuvostojen edustajat.

Edustajat valitaan ryhmittäin eli professorit, muu opetus- ja tutkimushenkilöstö sekä muu henkilöstö valitsevat omat edustajansa. Lisäksi ylioppilaskunta valitsee opiskelijaedustajat.

Tarkista omat tietosi

Vaalioikeutettuja ovat kaikki yliopiston pysyvään työsuhteeseen otetut ja vähintään kuuden kuukauden määräajaksi otetut, joiden työsopimus on allekirjoitettu viimeistään 15.9. Työsopimuksen tulee olla voimassa myös vaaliluettelon julkistamispäivänä 14.10. Tämän lisäksi vaalioikeus on henkilöillä, joiden kanssa yliopisto on tehnyt tutkimustyön harjoittamisesta vähintään kuuden kuukauden pituisen sopimuksen.

Keskusvaalilautakunnan puheenjohtaja, yliopistonlakimies Marianne Jalovaara kehottaa kaikkia tarkistamaan tietonsa vaaliluettelosta.

- Virheellisistä tiedoista vaaliluettelossa voi ilmoittaa vaaliluettelon nähtävillä oloaikana keskusvaalilautakunnalle oikaisuvaatimuslomakkeella, Jalovaara muistuttaa.

Kun omat tiedot on tarkistettu, alkaa ehdokkaiden ilmoittaminen. Kaikki vaalioikeutetut saavat ehdottaa ehdokkaita omissa ryhmissään. Hallituksen jäsenten vaalissa ehdokkaan takana tulee olla 20 ilmoittajaa, tiedekunta- ja laitosneuvoston vaaleissa tulee olla kolme ehdottajaa. Ehdokkaat ilmoitetaan viimeistään 22.10.

Äänestää voi verkossa

Äänestämään päästään, jos ryhmään on asetettu enemmän ehdokkaita kuin siinä on edustajanpaikkoja. Vaaleissa on käytössä sähköinen äänestys, ja äänestää voi miltä tahansa tietokoneelta yliopiston tunnuksilla. Äänestyspäivät ovat marraskuun 4. ja 5. päivä klo 9.00–18.00

- Myös vaalipalvelupisteessä Porthanian ala-aulassa voi käydä äänestämässä vaalipäivinä ja palvelupisteessä saa tarvittaessa apua äänestysohjelman käytössä, Jalovaara toteaa

Tulokset julkaistaan Flammassa

Vaalit toteutetaan enemmistövaalina eli ehdokkaat valitaan äänimäärän mukaan. Jos äänimäärät ovat yhtä suuret, ratkaistaan ehdokkaiden keskinäinen järjestys arpomalla. Kun vaalien tulokset on vahvistettu, ne julkaistaan Flammassa.

Uudet hallintoelinten jäsenet aloittavat toimikautensa vuoden 2014 alusta.

Vaalisivut

Teksti: Tiina Palomäki