Joonas Paalasmaa väittelee 7.2.2014 aiheesta Unen mittaaminen voimasensoreilla

DI Joonas Paalasmaa väittelee 7.2.2014 kello 12 Helsingin yliopiston päärakennuksen Auditoriossa XIV (Unioninkatu 34, 3. krs) aiheesta "Monitoring Sleep with Force Sensor Measurement". Tutkimus kuuluu tietojenkäsittelytieteen alaan ja erityisesti mittausmenetelmiin. Vastaväittäjänä toimii professori Tapio Seppänen (Oulun yliopisto) ja kustoksena professori Hannu Toivonen (Helsingin yliopisto). Väitöstilaisuus pidetään suomeksi.

Unen mittaaminen voimasensoreilla

Noin joka kolmannella on ongelmia unen kanssa. Nukahtamisvaikeus, heräily, huono unen laatu sekä erilaiset unenaikaiset hengitysongelmat ovat yleisiä. Helppo ja mukava unen seuranta voisi auttaa unenlaadun parantamisessa. Nykyiset mittausmenetelmät ovat kuitenkin epämukavia ja suunniteltu lähinnä lääketieteellisten diagnoosien tekemiseen. Ne eivät siis sovellu unen mittaamiseen itsenäisesti kotona.

Tämä väitöskirja esittelee uuden mittausmenetelmän, joka mahdollistaa unen määrän sekä laadun mittaamisen helposti omassa sängyssä. Lakanan alle laitetaan pehmeästä kalvosta tehty anturi, joka mittaa nukkujan liikkeitä, sydämen sykettä sekä hengitystä. Anturi tunnistaa näiden mittausten perusteella useita uneen liittyviä asioita, kuten unenmäärä, kuorsaaminen sekä yön aikana mitattu leposyke. Uni-informaatio näytetään laitteen käyttäjälle verkkopalvelun tai mobiililaitteen avulla.

Väitöskirjassa esitellyn unenmittausmenetelmän etu on, että syke- ja hengitystieto saadaan mitattua siitä huolimatta että anturi ei ole suoraan kosketuksissa nukkujan kehon kanssa. Kehitetyt signaalinkäsittelymenetelmät pystyvät erottamaan signaalista sykkeen ja hengityksen, sillä erilaisten mittaushäiriöiden ilmaantuminen signaaliin on otettu huomioon.

Uutta unimittausmenetelmää on ehditty jo soveltaa käytännössä. Kehitetty tuote toimii siten, että mittaus lähetetään sensorilta langattomasti mobiililaitteelle, jossa unitiedot näytetään käyttäjälle. Mobiilisovellus antaa ohjeita unen parantamiseksi mittausten sekä käyttäjän profiilin perusteella.

Väitöskirjan saatavuus

Väitöskirjan elektroninen versio on saatavilla Helsingin yliopiston e-thesis-palvelussa osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-10-9723-2.

Painettuja väitöskirjoja voi tiedustella väittelijältä itseltään:  joonas.paalasmaa@gmail.com.

28.01.2014 - 17:32 Pirjo Moen
28.01.2014 - 17:21 Pirjo Moen