Tulosta korttia vilauttamalla

Yliopisto on parhaillaan siirtymässä uuteen tulostusaikakauteen

Maaliskuuhun mennessä vilkutetaan hyvästit vanhoille tulostimille, jotka korvataan vaiheittain Canonin laitteilla. Samalla siirrytään monitoimilaitteissa ja luokkatulostimissa uuteen tulostusmalliin, jossa työt lähetetään yhteen tulostusjonoon, ja tulosteen voi tunnistekortin avulla noutaa miltä tahansa laitteelta.

Tulosteet ja kopiot saa ulos laitteesta vilauttamalla tunnistekorttia, jollaiset toimitetaan henkilöstölle laitteiden asennuksen yhteydessä. Opiskelijat voivat käyttää tunnistautumiseen esimerkiksi HSL:n matkakorttia, Lyyra-korttia tai Unigrafiasta ostettavaa tulostuskorttia.

Unigrafia vastaa palvelukokonaisuuden toimittamisesta. Unigrafia toteuttaa palvelun yhteistyössä tietotekniikkakeskuksen ja Canonin kanssa.

Verkkokaupasta lisää saldoa

Opiskelijat ovat aiemmin voineet tulostaa maksutta 400 arkkia eli kaksipuoleisesti tulostettuna 800 sivua lukukaudessa.  Jatkossa opiskelijat tulevat saamaan koko opiskeluaikaa koskevan alkusaldon, minkä käytettyään he voivat itse hankkia lisää tulostus- ja kopiointioikeutta Unigrafian tarjoamasta verkkokaupasta.

– Opiskelijatulostuksessa siirrytään uuteen käytäntöön, jossa valokopiointi sekä mustavalko- ja väritulostaminen kaikki tapahtuvat samalla järjestelmällä. Jatkossa jokainen joka tulostaa, vastaa myös kustannuksista, kertoo tietohallintojohtaja Ilkka Siissalo yliopiston tietotekniikkakeskuksesta.

Oppimiskeskus Aleksandrian tulostimia aletaan vaihtaa uusiin tammikuun lopussa. Vaihtotyö kestää noin kaksi viikkoa.

Tulostushinnat muuttuvat

Vuoden alusta astuivat voimaan Unigrafian uudet tulostushinnat henkilökunnalle. Mustavalkosivun hinta nousee 4 senttiin (aiemmin 3,6 senttiä), kun taas värisivun hinta laskee 13,5 senttiin (aiemmin 14,4 senttiä).

Toimialajohtaja Jouni Komulainen Unigrafiasta ei usko, että mustavalkotulosteiden hinnankorotus nostaisi yliopiston tulostuskustannuksia, sillä se muun muassa vähentää hukkatulostusta.

– Aiemmin tulostuskustannuksia lisäsivät esimerkiksi virheelliset tai noutamatta jääneet tulosteet. Uudessa tulostusmallissa kustannuksia ei muodostu, jos työtä ei todella tulosteta. Uudistus parantaa myös tietoturvaa ja mahdollistaa jatkossa tulostuksen omilta päätelaitteilta.

Monitoimilaitteilla on tulostamisen lisäksi mahdollista kopioida ja skannata aineistoja. Skannaus sähköpostiin on käyttäjille maksutonta.

Tietoa tulostusuudistuksesta

Unigrafian tulostuspalvelut