Kommentoi auditoinnin itsearviointiraporttia!

Aikaa kommentointiin on 3.3. asti.

Yliopiston laatujärjestelmän kansainvälinen auditointi suoritetaan syksyllä 2014. Osana auditointiaineistoa on valmisteltu yliopiston laatujärjestelmän itsearviointiraportti, jonka luonnos on nyt julkaistu kommentoitavaksi Flammassa. Yliopistolaiset voivat kommentoida raporttia 3.3. mennessä.

Itsearviointiraportin on tarkoitus antaa kansainväliselle auditointiryhmälle kuva yliopiston laatujärjestelmän toimivuudesta.

Raporttiin toivotaan erityisesti seuraavanlaisia kommentteja:

(1) Tiettyihin asiakohtiin tai -kokonaisuuksiin kohdistuvat kommentit.
Merkitse selvästi, mihin itsearviointiraportin tekstikohtaan kommentti kohdistuu, ja kirjoita mieluiten kokonaisella virkkeellä kommenttisi tai muutosehdotuksesi.

(2) Yleiset kommentit.
Voit kommentoida myös raporttia yleisesti sisällön, kielen, rakenteen tai jonkin muun näkökulman kannalta. Toivomme, että myös tässä tapauksessa perustelet kommenttisi ja mikäli mahdollista, osoitat esimerkein, mihin kommenttisi kohdistuu.

Itsearviointiraporttia koskevat kommentit voi lähettää 3.3. mennessä sähköpostitse osoitteeseen auditointi-2014@helsinki.fi.

Auditoinnin eteneminen

Varsinaisen auditoinnin ensimmäiset askelet otetaan tulevina viikkoina. Korkeakoulujen arviointineuvosto (KKA) nimeää auditointiryhmän 20.2. Auditointiin liittyy englanninkielinen kirjallinen aineisto (myös itsearviointiraportti käännetään englanniksi), jonka yliopisto toimittaa KKA:lle 20.6. mennessä.

Ohjeet auditoinnista ja siihen liittyvästä aineistosta on julkaistu auditointikäsikirjassa suomeksi (pdf) ja englanniksi (pdf).

ItsearviointiraportIsta todetaan auditointikäsikirjassa (s. 33) seuraavasti:

”Korkeakoululta pyydetään raportissa mahdollisimman reflektoivaa itsearviointia, kehittämiskohteiden tunnistamista ja konkreettista kuvausta laatutyön käytänteistä. Raportin tulee painottua enemmän arviointi- kuin kuvausosuuteen. Omien vahvuuksien löytäminen ja erityisesti kyky tunnistaa kehittämiskohteita on osoitus toimivasta laatujärjestelmästä ja vakiintuneesta laatukulttuurista. Korkeakoulun tulee varautua esittämään auditointivierailun aikana näyttöä itsearviointiraportissa esitetyistä asioista.”

Laatujärjestelmän itsearviointiraportti

Teksti: yliopistoviestintä