Uusi Suomi: Tekoälyn läpimurto potaskaa

Verkkolehti Uusi Suomi julkaisi 10.6.2014 artikkelin Tekoälyn läpimurto olikin potaskaa – Ihmiskunnalla nyt vakava pohdinnan paikka, jossa käsitellään uutista ns. Turingin testin läpäisystä. Uusi Suomen artikkelissa asiantuntijakommentteja testistä ja tekoälystä antaa tietojenkäsittelytieteen professori Hannu Toivonen. Turingin testi on klassinen tekoälyn mittari. Sen perusidea on, että tietokone käy keskustelua tuomarin kanssa ja yrittää näyttää ihmiseltä.

Viikonloppuna Redingin yliopiston professori Kevin Warwick ilmoitti tietokonehistorian lehtien havisevan. Supertietokone oli Warwickin mukaan ensimmäisenä maailmassa läpäissyt kuuluisan Turingin testin, eli uskotellut koeryhmälle olevansa ihminen.

Tarkemmin sanottuna Eugene-niminen tietokoneohjelma kykeni vakuuttamaan kolmasosan brittiläisestä testiryhmästä olevansa 13-vuotias ukrainalainen poika.

Turingin testi itsessään on lähinnä ajatuskoe, joka käsittelee ohjelmiston käyttöliittymää. Tai kuten Helsingin yliopistossa tekoälyn luovuutta tutkiva Hannu Toivonen kuvailee:

- Turingin testin läpäisyä ei voi verrata älykkyyteen. Sillä testataan ihmiseltä näyttävyyttä, Toivonen sanoo Uudelle Suomelle.

Linkkejä:

18.06.2014 - 15:01 Hannu Toivonen