Sourav Bhattacharya väittelee 25.8.2014 aiheesta Jatkuva-aikainen kontekstien tunnistus mobiilialustoilla

M.Sc. Sourav Bhattacharya väittelee 25.8.2014 kello 12 Helsingin yliopiston päärakennuksen Auditoriossa XIV (Unioninkatu 34, 3. krs) aiheesta "Continuous context inference on mobile platforms". Tutkimus kuuluu tietojenkäsittelytieteen alaan ja erityisesti jokapaikan tietotekniikkaan. Vastaväittäjänä toimii professori Antonio Krüger (German Research Center for Artificial Intelligence and Saarland University, Saksa) ja kustoksena professori Petri Myllymäki (Helsingin yliopisto). Väitöstilaisuus pidetään englanniksi.

Jatkuva-aikainen kontekstien tunnistus mobiilialustoilla

Älypuhelimet ovat mullistaneet tapamme kommunikoida, ja niistä on tullut suosittu laskenta-alusta. Nykyiset älypuhelimet tukevat laajaa joukkoa erilaisia antureita. Näitä ovat mm. GPS, WiFi, GSM, kiihtyvyyssensori, gyroskooppi, magnetometri ja NFC. Nämä anturit voivat havainnoida käyttäjän ympäristöä reaaliaikaisesti ja käyttäjää häiritsemättä. Akkuteknologian kehitys on kuitenkin ollut huomattavan hidasta anturiteknologiaan verrattuna. Kännykän akun rajallinen kapasiteetti muodostaakin suuren haasteen antureiden jatkuvalle käytölle.

Väitöskirjatyössä tarkastellaan kontekstien tunnistustaälypuhelimissa. Työssä esitellään uusia menetelmiä, jotka mahdollistavat tunnistusalgoritmien käyttämisen pitkäkestoisesti osana päivittäistä puhelimen käyttöä. Erityistarkastelussa ovat paikannus ja aktiviteettien tunnistus, kaksi keskeisintä kontekstintunnistuksen tutkimuksen osa-aluetta. Väitöskirjan ensimmäisessä osassa esitellään uusi GSM-paikannusalgoritmi sekä kehitetään menetelmiä energiatehokkaaseen reitin ja paikan seurantaan älypuhelimissa.

Väitöskirjan toisessa osassa kehitetään uusi lähestymistapa aktiviteettien tunnistamiseen käyttäen harvakoodausta (sparse coding). Menetelmän periaatteena on etsiä yleisiä säännönmukaisuuksia havainnoista, joiden luokitusta ei tiedetä. Löydettyjen säännönmukaisuuksien avulla voidaan johtaa uusi esitystapa havainnoille, mikä mahdollistaa tunnistusalgoritmien kehittämisen merkittävästi vähäisemmän luokitellun datan avulla.

Väitöskirjan saatavuus

Väitöskirjan elektroninen versio on saatavilla Helsingin yliopiston e-thesis-palvelussa osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:%20978-951-51-0047-4.

Painettuja väitöskirjoja voi tiedustella väittelijältä itseltään: sourav.bhattacharya@cs.helsinki.fi.

13.08.2014 - 16:38 Pirjo Moen
13.08.2014 - 16:23 Pirjo Moen