Työterveyshuolto Mehiläisestä ja Suomen Terveystalosta

Yliopiston työterveyshuollosta vastaa pääkaupunkiseudulla jatkossakin Mehiläinen. Muualla maassa palvelut tarjoaa ensi vuoden alusta pääosin Suomen Terveystalo.

Yliopiston työterveyshuoltopalvelut kilpailutettiin keväällä yhteistyössä Hanselin kanssa. Palveluntarjoajaksi valikoitui pääkaupunkiseudulla Mehiläinen ja muualla maassa pääosin Suomen Terveystalo. Kilpailutuksessa painotettiin sekä hintaa että laatua.

Uudet sopimukset ovat voimassa vuoden 2019 loppuun saakka.

Kampusinfoja marraskuussa

Kahden valtakunnallisen työterveysyrityksen myötä voidaan palvelujen tasoa seurata ja kehittää aiempaa paremmin.

– Pysymme ajan tasalla työterveyspalveluiden kehityksessä, kun voimme hyödyntää kahden tuottajan toimintaa. Tämä näkyy myös henkilöstölle tasokkaina työterveyspalveluina kautta maan, henkilöstökoordinaattori Hannele Rönkkö yliopiston henkilöstö- ja lakiasioiden työhyvinvointiyksiköstä sanoo.

Pääkaupunkiseudulla henkilöstön hoitosuhteet säilyvät, kun Mehiläinen jatkaa palveluntarjoajana. Tämä on etu erityisesti pitkissä hoitosuhteissa.

Palveluntuottajien kanssa sovitaan työterveyspalveluiden käytänteistä ja sopimussisällöistä tarkemmin syksyn aikana, kun hankintapäätös on lainvoimainen.

– Marraskuussa työhyvinvointiyksikkö pitää kampuksilla infotilaisuuksia uudesta työterveyshuoltosopimuksesta, työsuojelusta ja varhaisen tuen mallista sekä suomeksi että englanniksi.  Näihin tilaisuuksiin voi jo nyt ilmoittautua Henkka-koulutuskalenterin kautta, Rönkkö kertoo

Eettisyys puntarissa

Mehiläinen on saanut viime aikoina julkisuutta muun muassa veronkiertoepäilyjen ja yt-neuvottelujen takia. Osa yliopiston henkilöstöstä on kritisoinut yrityksen toimintaa epäeettiseksi.

Hankintakilpailutuksessa kriteerinä oli hinnan lisäksi laatu, miksei eettisyys?

- Hansel on jo ottanut omassa puitejärjestelyn kilpailutuksessaan eettiset kysymykset huomioon.  Mehiläinen on täyttänyt Hanselin puitejärjestelyn ja kilpailutuksen kriteerit, Rönkkö toteaa.

Mehiläisen toimitusjohtaja Matti Bergendahl kertoo käyneensä verokohun aikana keväällä 2012 keskustelemassa yliopiston henkilöstöryhmien kanssa. Hän lupaa avointa keskustelua yliopistolaisten kanssa myös jatkossa.

– Pyrimme entistä läpinäkyvämpään toimintaan. Yksi esimerkki siitä on verkkosivuillamme julkaistava verojalanjälki, joka on osa yritysvastuuohjelmaamme, Bergendahl kertoo.

Mehiläisen verojalanjälki

Teksti: Tiina Palomäki