Influenssarokotukset talvella 2014-2015

Aika varautua syksyn ja talven influenssakauteen

Jos influenssaa vastaan haluaa rokotesuojaa, on rokote hyvä ottaa loka-marraskuussa, jotta elimistö ehtii kehittää vasta-aineita ennen tartunta-aaltoa.

”Mikä on kausi-influenssa?

Kausi-influenssa on viruksen aiheuttama hengitystietulehdus. Se leviää helposti pisaratartuntana esim. yskiessä tai aivastaessa. Se voi tarttua myös kosketuksen välityksellä. Kausi-influenssan oireita ovat nopeasti nouseva ja korkea kuume, voimakkaat lihaskivut, vilunväristykset, väsymys, päänsärky, huonovointisuus ja kova yskä. Koska influenssa on virustauti, antibiootit eivät siihen tehoa. Kausi-influenssa on eri tauti kuin flunssa tai nuhakuume. Terveillä työikäisillä kausiinfluenssa on yleensä korkeakuumeinen, mutta kotihoidolla paraneva. Osalla ihmisistä on kuitenkin lisääntynyt riski saada vaikea tauti, joka saattaa johtaa jopa sairaalahoitoon.

Yksinkertainen keino torjua influenssaa on pestä käsiä ahkeraan vessassa käyntien lisäksi myös ennen ruokailuja sekä nenän niistämisen ja ulkona käymisen jälkeen. Kannattaa myös välttää kasvojen koskettelua sormin, koska sillä tavalla virukset pääsevät helposti hengityselimistön limakalvoille. Taudin tarttumista kanssaihmisiin voi estää yskimällä poispäin muista ihmisistä kertakäyttöiseen nenäliinaan tai hihaan.

Miksi rokote kannattaa ottaa?

Rokote on paras suoja influenssaa vastaan. Suurin osa rokotteen ottaneista välttyy influenssalta. Jos influenssan kuitenkin saa, on tauti rokotetulla yleensä lievempi ja toipuminen nopeampaa. Suoja muodostuu noin kahdessa viikossa. Viime vuoden kausi-influenssarokote ei suojaa tulossa olevalta kausiinfluenssalta.

Kausi-influenssarokote on turvallinen

Kausi-influenssarokote on tutkimuksissa todettu turvalliseksi. Rokotuksen jälkeen rokotuskohta saattaa punoittaa ja aristaa. Joskus rokotetuille tulee lihas- ja nivelkipua, päänsärkyä tai lämpöä. Nämä oireet menevät ohi parissa päivässä ja sitä voi hoitaa niitä kuume- ja kipulääkkeillä. Muut haittavaikutukset ovat harvinaisia. Rokotteessa ei ole eläviä viruksia, joten siitä ei voi saada influenssaa. Kausi-influenssarokote suojaa kuitenkin ainoastaan influenssalta. Se ei suojaa flunssalta tai muilta hengitystietulehduksilta.

Sopiiko kausi-influenssarokote kaikille?

Rokote sopii lähes kaikille. Jos olet voimakkaasti allerginen kananmunalle, tai jos sait edellisestä rokotuksesta allergisen reaktion, sinun kannattaa keskustella terveydenhoitajan tai lääkärin kanssa rokotuksen ottamisesta. Kuumeen aikana rokotetta ei pidä ottaa. Voit mennä rokotukseen, kun kuume on ohi.

Auli Rytivaara

Johtava työterveyslääkäri
 Mehiläinen Työelämäpalvelut”

Vuonna 2014, kuten viime vuonnakin, Helsingin yliopiston työntekijöillä on mahdollisuus hankkia influenssarokotus omakustanteisesti työterveyshuollon kautta. Tällöin työntekijä maksaa rokotteen hinnan itse ja Helsingin yliopisto maksaa keskitetysti työterveyshuollon kustannuksena työterveyshoitajan työhön liittyvät kustannukset.

Työntekijät voivat hakeutua oman työterveyshoitajan vastaanotolle rokotusta varten.

Vuonna 2014 rokotteen hinta on rokotteen ottajalle Mehiläisessä 9,50€ ja Terveystalolla 11,03€. Muiden työterveyshuollon palveluntarjoajien suhteen hintaa voi kysyä omalta asiakasvastaavalta työterveyshoitajalta.

Riskiryhmään kuuluville suosittelemme rokotteen hankkimista oman kotikunnan rokotusohjeistuksen mukaisesti.

Henkilöstö- ja lakiasiat / Työhyvinvointiyksikkö

Hannele Rönkkö