Helsingin yliopisto 103. sijalle THE -yliopistovertailussa

Times Higher Education -yliopistovertailussa mukana seitsemän suomalaisyliopistoa.

Helsingin yliopisto on tuoreessa Times Higher Education World University ranking (THE)  -yliopistovertailussa sijalla 103. Suomalaisyliopistoista jo seitsemän on noussut maailman 400 parhaan joukkoon.

Helsingin yliopisto on nyt THE-yliopistovertailussa 103:s, kun sijoitus viime vuonna oli sadas. Helsingin yliopisto on ainoa suomalaisyliopisto maailman 200 parhaan yliopiston joukossa. Suomalaisyliopistoista jo seitsemän on tässä vertailussa noussut maailman 400 parhaan joukkoon: Aalto-yliopisto luokassa 251–275 ja Lappeenrannan teknillinen yliopisto ovat sijoilla 276–300, Jyväskylän ja Tampereen yliopistot 350 joukossa. Itä-Suomen yliopisto ja Turun yliopisto yltävät sijoille 351–400. Ainoastaan 200 parhaalle yliopistolle lasketaan tarkka sija vertailussa.

THE-yliopistovertailun listan kärkipäässä ovat englanninkielisen maailman yliopistot: The California Institute of Technology, Harvard ja Oxford. Paras ei-englanninkielisessä maassa sijaitseva yliopisto oli sveitsiläinen ETH Zürich sijalla 13.

Vuosittaiset muutokset ovat yleensä pieniä, mutta aasialaisyliopistojen vahva nousu näkyy nyt selvästi. Kuusi aasialaisyliopistoa on päässyt 50 parhaan yliopiston joukkoon.

Opiskelijat seuraavat vertailuja

Helsingin yliopiston hakijapalveluiden palvelupäällikön Rebekka Nylundin mukaan joillekin kansainvälisille opiskelijoille yliopistovertailujen tuloksilla on merkitystä, kun he hakeutuvat opiskelemaan Helsinkiin. Aiheesta ei kuitenkaan ole tehty selvitystä.
– Hakijat harvoin kysyvät asiaa suoraan. Tosin he ovat saattaneet ottaa asiasta selvää ennen kuin he edes ovat yhteydessä meihin.

– Koulutuksen laatu ja yliopiston arvostus ovat varmasti yksi merkittävä seikka, mutta vielä tärkeämpää on se, että koulutusohjelma on kiinnostava, Nylund huomauttaa.
Myös vanhempien, ystävien, opinto-ohjaajien ja opettajien vaikutus on suuri opiskelupaikan valinnassa.

Joissain maissa yliopiston ranking-sijoitus vaikuttaa siihen, saako opiskelija kotimaastaan opintolainaa tai voidaanko opinnot ylipäätään hyväksyä. Helsingin yliopisto on esimerkiksi ainoa suomalaisyliopisto, joka on kaikissa ylipistovertailuissa niin korkealla, että opinnot hyväksytään Venäjällä suoraan.

Lisätietoja:

Times Higher Education World University Ranking Results 2014-2015