Vuoden opettajat 2014

TIETOJENKÄSITTELYTIETEEN LAITOKSEN "VUODEN OPETTAJAT" 2014

Vuonna 2014 tietojenkäsittelytieteen laitos palkitsee yhden tai kaksi opettajaansa aktiivisuudesta opetuksen laadun kehittämisessä.
Palkittavien määrä riippuu saapuneista esityksistä. Rahapalkinnon ja kunniakirjan saavat opettajat kuuluvat laitoksen vakinaisiin tai
nuorempiin opettajiin.

Vakinainen opettaja on yleensä työsuhteeseen nimitetty ja vastannut kokonaisista kursseista tai laboratoriokursseista yleensä luennoijana.

Nuorempi opettaja on yleensä tuntiopettaja ja toiminut vastuuopettajan johdolla esimerkiksi laskuharjoitusten tai laboratoriokurssien
ohjaajana.

Palkinnot myönnettiin ensimmäisen kerran vuonna 2001. Vuoden 2014 palkinto/palkinnot jaetaan laitoksen joulukahvitilaisuudessa 17.12.

Laitoksen opetuspalkintojen saajiksi vuonna 2014 pyydetään tekemään perusteltuja esityksiä. Esityksen voi tehdä kuka tahansa laitoksen
henkilökuntaan kuuluva tai laitoksella aktiivisesti opiskeleva. Myös useammat henkilöt yhdessä voivat tehdä esityksen.

Esitykset tulee tehdä seuraavilla e-lomakkeilla:
(vakinainen opettaja)
(nuorempi opettaja)

VIIMEISTÄÄN 7.11.2014.

Palkinnoista päättää laitoksen opetuksen kehittämistoimikunta yhdessä laitoksen johtajan kanssa.

Vakinaisilla opettajilla kriteereinä palkinnon saamiselle käytetään toimintaa ja aikaansaannoksia seuraavilla alueilla:

* Oman opetuksen laatu: opiskelijoiden arvostus ja sitoutuminen opiskelijoiden oppimiseen, oppimista tukevat opetusmenetelmät ja
 -sisällöt, oma kehitys opettajana - yleisesti "hyvä opettajuus".
 * Laitoksen opetus: suunnittelu, menetelmäkehitys ja yliopistopedagogiikan edistäminen.
 * Yliopistollisen opetuksen kehittämiseen osallistuminen.

Lisäksi otetaan huomioon opiskelijapalaute.

Nuoremmilla opettajilla kriteereinä palkinnon saamiselle käytetään oman opetuksen ja ohjauksen laatua ja muuta osallistumista kurssin
toteuttamiseen ja kehittämiseen. Lisäksi otetaan huomioon ns. "hyvä opettajuus", johon liittyy tyypillisesti seuraavanlaisia ominaisuuksia:
innostavuus, kyky saada oppimaan, käsitteellinen täsmällisyys, kriittisyys, myönteisen ilmapiirin luonti, oppimiseen opettamisen kyky.
Arvioinnissa käytetään kurssin vastuuhenkilön lausuntoa ja opiskelijapalautetta.

Aikaisemmin palkitut (viisi edellistä):
Vakinaiset opettajat: Juha Taina, Pirjo Moen, Arto Vihavainen, Lea Kutvonen, Fabian Fagerholm
Nuoremmat opettajat: Matti Paksula, Antti Laaksonen, Tomi Jylhä-Ollila, Ella Peltonen, Emilia Hjelm

05.11.2014 - 14:44 Tiina T Väisänen
05.11.2014 - 14:42 Tiina T Väisänen