Työterveyshuollon aukiolot laajenevat

Pääkaupunkiseudulla voi työterveyspalveluita vuoden 2015 alusta käyttää aamukahdeksasta iltakahdeksaan. Akuuteissa sairaustapauksissa käytössä ovat kaikki Mehiläisen toimipisteet Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla.

Yliopiston työterveyshuollon tarjoaa pääkaupunkiseudulla jatkossakin Mehiläinen. Ensi vuoden alusta työterveyspalvelut ovat yliopistolaisten käytössä arkisin kello 8-20. Akuuteissa sairaustapauksissa voi arkisin hyödyntää kaikkia Mehiläisen toimipisteitä pääkaupunkiseudulla.

Yliopistolaisten käytössä ovat lakisääteiset työterveyspalvelut sekä yleislääkäritasoinen akuuttisairaanhoito. Lisäksi oman työterveyslääkärin lähetteellä on mahdollista saada erikoislääkärin konsultaatiokäynti. Ensi vuoden alusta voi päästä aikaisempaa useammalle työpsykologin tai työfysioterapeutin vastaanotolle sairauden diagnosoimiseksi tai hoidon määrittämiseksi.

Muilla paikkakunnilla työterveyshuollon tarjoaa Suomen Terveystalo, ja Lapissa työskentelevillä työterveyshuollon toiminta jatkuu entiseen malliin.

Palvelut keskittyvät Ympyrätaloon

Jatkossa yliopistolaisia hoitaa kuuden työterveyslääkärin ja kuuden työterveyshoitajan tiimi Ympyrätalossa.

Kumpulassa ja Viikissä on työterveyshoitaja tavattavissa kaksi puolikasta päivää kuussa. Vaikka työterveyspalvelut ovat aiempaa rajatummat kampuksilla, suhtautuu Kumpulan kampuksen työsuojeluvaltuutettu Seija Lemettinen uudistukseen toiveikkaasti.

– Toimipisteiden lisäys ja aukioloaikojen laajeneminen ovat minusta hyvä muutos työterveyspalveluihin.

Työterveyshoitaja pystyy esimerkiksi kirjoittamaan päivän jatkoa itse ilmoitetulle kolmen päivän sairauspoissaololle tai tekemään lakisääteisiä terveystarkastuksia.

– Myös työterveysneuvotteluja voidaan käydä kampuksella, jos asianosainen ei koe sitä kiusalliseksi, Lemettinen toteaa.
Työterveyshuollon käyttöoikeus

Kuka sitten yliopistolla saa käyttää työterveyshuoltoa, kun työsuhteita on niin monenlaisia? Oikeus työterveyshuoltoon on vähintään 14 tuntia viikossa työskentelevillä. Apurahalla tai stipendillä työskentelevillä ei ole oikeutta käyttää työterveyshuollon palveluita ja tuntiopettajillakin rajatusti.

Sairaana saa olla omalla ilmoituksella 1–3 päivää, tosin esimiehellä on oikeus pyytää todistus heti ensimmäisestä päivästä. Kaikki viikonpäivät lasketaan mukaan, joten maanantaiksi tarvitsee jo todistuksen, jos perjantain on ollut omalla ilmoituksella pois ja sama sairaus on jatkunut viikonlopun yli.

Poissaolot pitää ilmoittaa SAP HR:ään mahdollisimman pian, myös opetus- ja tutkimushenkilöstön. Tämä koskee kaikkia, myös itseilmoitettuja sairauspoissaoloja. Lääkärintodistus on toimitettava yliopistolle kahden viikon sisällä riippumatta sairauspoissaolon pituudesta.

Työterveyshuolto Helsingin yliopistossa (esitys kampuskierroksella marraskuussa)

Työterveyshuollon sivut Flammassa (sivun sisältöjä päivitetetään parhaillaan)

Uutinen Työterveyshuolto Mehiläisestä ja Suomen Terveystalosta (20.8.2014)

Teksti: Tiina Palomäki