Verokortit 2015

Uudet verokortit voimaan 1.2.2015

Vanha työntekijä: Verokorttia ei enää tarvitse toimittaa työnantajalle, jos ei muutoksia verokortin tietoihin

Helsingin yliopisto saa verottajalta suorasiirrolla kaikkien niiden henkilöiden verotiedot, jotka ovat saaneet Helsingin yliopistolta palkkaa, palkkiota tai apurahaa 1.9.2014–1.2.2015 aikana, ja joilla on myös työsopimus tai apuraha voimassa 1.2.2015. Näiden työntekijöiden ei siis tarvitse toimittaa työnantajalle verokorttia, kun työnantaja saa verotiedot verottajalta suorasiirron avulla. Tällöin työnantaja käyttää automaattisesti samoja tietoja, mitä heidän kotiin saamassaan verokortissa lukee, ja verotustapana työnantaja käyttää verokortin A-vaihtoehtoa.

Palkan päätulon perusverokortissa on kaksi ennakonpidätyksen toimittamistapaa, palkkakausikohtaiseen tulorajaan perustuva oletusvaihtoehto (A) ja vuositulorajaan perustuva vaihtoehto (B). Palkansaaja voi valita kumpaa laskentatapaa työnantaja noudattaa eli laskeeko työnantaja ennakonpidätyksen palkkakausikohtaisia tulorajoja vai pelkästään vuositulorajaa käyttäen. Valintaa ei voi vaihtaa kesken vuoden, ei edes silloin, kun työnantaja vaihtuu.

Mikäli työntekijä haluaa käyttää vuositulorajaan perustuvaa vaihtoehtoa (rasti verokorttiin kohtaan B) tai haluaa käyttää suurempaa veroprosenttia (vuositulorajaa ei voi korottaa) kuin kotiin toimitetussa verokortissa, tulee työntekijän toimittaa muutettu verokortti henkilöstöpalveluihin mahdollisimman pikaisesti. Ohjeet verokortin toimittamiseksi löytyy lopusta. Työntekijä voi tarvittaessa pyytää verottajaa toimittamaan suoraan henkilöstöpalveluille kokonaan uuden muutosverokortin, jos kotiin toimitettuun verokorttiin tarvitsee tehdä muutoksia.

Uusi työntekijä: Verokortti toimitettava

Henkilöiden, jotka eivät ole saaneet Helsingin yliopistolta palkkaa, palkkiota tai apurahaa 1.9.2014–1.2.2015 tai heillä ei ole työsuhdetta voimassa 1.2.2015, tulee toimittaa verokorttinsa henkilöstöpalveluihin joko sähköpostin liitteenä tai postitse mahdollisimman pikaisesti.

Verokortin toimittaminen

Vuositulorajaan perustuvat verokortit vaihtoehdolla B, muutosverokortit sekä uusien työntekijöiden verokortit toimitetaan henkilöstöpalveluihin joko sähköpostin liitteenä skannattuna osoitteeseen palkka@helsinki.fi (viestin otsikkokenttään teksti verokortti 2015 ja lisäksi tiedekunta/laitos/yksikkö, jossa työskennellään) tai paperilla keskustan tai Viikin henkilöstöpalveluihin mahdollisimman pikaisesti, kuitenkin 28.1.2015 mennessä.

Keskustan henkilöstöpalvelut

Keskustan ja Meilahden yksiköt
- postiosoite: PL 4, 00014 Helsingin yliopisto
- käyntiosoite: Vuorikatu 5, 2. krs, Helsinki
Henkilöstöpalvelut - keskusta

Viikin henkilöstöpalvelut

Kumpulan ja Viikin yksiköt sekä Fimm
- postiosoite: PL 62, 00014 Helsingin yliopisto
- käyntiosoite: Viikinkaari 11 A, 2. krs (Infotalo), Helsinki
Henkilöstöpalvelut - Viikki

Verokortin voi myös antaa oman tiedekunnan/laitoksen/yksikön henkilöstöasioiden hoitajalle, joka lähettää verokortin henkilöstöpalveluihin.

Muistutus! Joulukuun 2014 palkkalaskelma on syytä säilyttää vuoden 2014 verotuksen tarkistamista varten. Ottamalla käyttöön sähköinen palkkalaskelma, tiedot ovat helposti ja luotettavasti tarkasteltavissa milloin vain oman pankin verkkopankin kautta löytyvässä Verkkopalkka -palvelussa.  Palkkalaskelman toimitustavan voi helposti valita SAP HR:n Työntekijän työpöydällä kohdassa Muuta omia tietoja > Muut omat tiedot.

14.01.2015 - 08:58 Inka A Kujala
08.01.2015 - 14:56 Inka A Kujala