Liang Wang väittelee 27.3.2015 aiheesta Sisältö, topologia ja yhteistyö verkonsisäisessä välimuistitallennuksessa

FM Liang Wang väittelee 27.3.2015 klo 12 Helsingin yliopiston Exactum-rakennuksen auditoriossa CK112 (Gustaf Hällströmin katu 2b) aiheesta "Content, Topology and Cooperation in In-network Caching".  Tutkimus kuuluu tietojenkäsittelytieteen alaan. Vastaväittäjänä toimii professori Antonio Carzaniga (Università della Svizzera italiana, Sveitsi) ja kustoksena professori Jussi Kangasharju (Helsingin yliopisto). Väitöstilaisuus pidetään englanniksi.

Sisältö, topologia ja yhteistyö verkonsisäisessä välimuistitallennuksessa

Verkonsisäinen välimuistitallennus pyrkii parantamaan sisällön toimitusta ja vähentämään verkon siirtonopeudelle aiheutuvaa painetta hyödyntämällä universaaleja verkottuneita välimuisteja. Tämä väitöskirja tutkii yhteistoiminnallisen verkonsisäisen välimuistitallennuksen suunnittelua kolmesta näkökulmasta: sisällön, topologian ja yhteistyön kautta, keskittyen erityisesti sisällöntoimituksen mekanismeihin ja yhteistyökäytäntöihin sekä näiden vaikutuksiin välimuistiverkkojen suorituskykyyn.

Väitöskirjan suurimmat aikaansaannokset ovat kahdella saralla. Mittaamisen näkökulmasta osoitamme, että perinteinen metrinen välimuistin osumatarkkuus ei ole riittävä ei-triviaalin välimuistitallennusstrategian arvioinnissa, joten esittelemme työssä kaksi parempaa informaatiota sisältävät arviointimenetelmää: jalanjäljen pienentämisen sekä yhdistämistekijän. Lisäksi osoitamme, että yhteistyökäytäntö on avain erilaisten välimuistitallennusstrategian suunnitteluun liittyvien kompromissien tasapainotukseen, ja tutkimme edelleen erilaisten lohkomisjärjestelmien kautta sisällön aiheuttamaa vaikutusta suorituskykyyn.

Suunnittelun näkökulmasta näytämme ensin, kuinka erilaiset välimuistitallennuksen heuristiikat ja viisaan reitityksen järjestelmät parantavat merkittävästi välimuistitallennuksen suorituskykyä sekä helpottavat sisällön toimitusta. Sisällytämme sitten suunnitteluun hyvin määritellyn oikeudenmukaisuusmittarin ja johdamme uniikin optimaalin välimuistitallennusratkaisun, joka perustuu Pareto-tehokkaaseen neuvottelupeliasetelmaan. Lisäksi tutkimuksemme yhteistyökustannusten ja naapurustokoon funktionaalisesta suhteesta viittaa siihen, että yhteistyö on syytä rajoittaa pieneen naapurustoon, koska sen kustannukset kasvavat eksponentiaalisesti yleisessä verkkotopologiassa.

Väitöskirjan saatavuus

Väitöskirjan elektroninen versio on saatavilla Helsingin yliopiston e-thesis-palvelussa osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-0825-8.

Painettuja väitöskirjoja voi tiedustella väittelijältä itseltään: puh. 02941 51356 tai liang.wang@cs.helsinki.fi.

07.08.2015 - 15:51 Pirjo Moen
02.03.2015 - 17:43 Pirjo Moen