Säästötalkoot alkavat syksyllä

Yliopisto valmistautuu hallitusohjelman tuomiin säästöihin. Välittömänä toimenpiteenä keskeytetään hallinto- ja tietotekniikkahenkilöstön rekrytointi. Muita päätöksiä on luvassa syksyllä.

Tämänhetkisen tiedon mukaan tarvittavien säästöjen määrä vuonna 2016 on noin 26 miljoonaa euroa. Säästötarve kasvaa vuosien myötä ja on noin 70–100 miljoonaa euroa vuonna 2020. Luku on arvio ja voi vielä muuttua paljonkin, kun hallitusohjelman yksityiskohdat ja aikataulut varmistuvat. Suurin yksittäinen tekijä on Yliopiston Apteekin kompensaatio, joka on vuositasolla noin 29 miljoonaa euroa.

Rehtori Jukka Kola on harmissaan erityisesti siitä, että Suomen parhaalle yliopistolle kohdistetaan muita yliopistoja selvästi enemmän leikkauksia, jos apteekkimaksun kompensaatio poistetaan.

– Apteekkimaksu on yliopistolle perustuslailla turvattu tulo, jota käytetään tutkimuksen ja opetuksen kehittämiseen sekä uusiin avauksiin. Toivomme, että maan hallitus ei toteuta tätä leikkausta. Säästötalkoot ovat joka tapauksessa edessä, mutta niistä selvitään huomattavasti helpommalla, jos apteekkikompensaatio säilyy.

Huolellista suunnittelua

Yliopiston hallituksen puheenjohtaja Jaana Husu-Kallio muistuttaa, että koko julkinen hallinto on saman suuren haasteen edessä. Siksi yliopistojenkin on osallistuttava talkoisiin. Myös Husu-Kallio pitää Helsingin yliopistolle kohdistettuja säästöjä erittäin kovina.

– Nyt on tärkeää suunnitella säästöjen vaatimat toimenpiteet erittäin huolella. Päätösten aika on todennäköisesti hallituksen seuraavassa kokouksessa 16. syyskuuta, Husu-Kallio sanoo.

Muutos vaatii erityisesti huolellista henkilöstösuunnittelua sekä riittävää ja avointa viestintää.

Selvityksiä eri tahoilla

Rehtori on käynnistänyt useita selvityksiä. Kesän ajan sopeutustoimia valmistellaan eri tahoilla, muun muassa säästöryhmässä ja rahanhankintaryhmässä. Säästöryhmä valmistelee talouden tasapainottamiseen liittyviä toimia ja rahanhankintaryhmä toimia lisärahoituksen ja lahjoitusten hankkimiseksi.

Kaikki hallitusohjelman edellyttämien toimien tiedotteet ja keskeisimpien hankkeiden aineisto kerätään Flammaan samaan paikkaan: Hakemisto ja palvelut - Tietoa yliopistosta - Strategia ja päätökset – Hallitusohjelman edellyttämät toimet. Kokoomasivu avataan kesäkuun aikana.

Hallintohenkilöstön rekrytointi tauolle

Yhtenä osana varautumista rehtori on päättänyt, että yliopistoon ei toistaiseksi rekrytoida pysyvää eikä määräaikaista uutta hallinto- tai tietotekniikkahenkilöstöä ja näihin aloihin kuuluvat käynnissä olevat rekrytointiprosessit keskeytetään välittömästi. Samalla tämän henkilöstön palkkaamista koskeva päätösvalta on siirretty hallintojohtajalle. Uutta hallinto- ja it-henkilöstöä voidaan rekrytoida jatkossa siis vain hallintojohtajan päätöksellä poikkeustilanteissa.

Kirjasto- ja kiinteistöhenkilöstön lupamenettelyä tiukennetaan. Tutkimuksen edellytyksiä ei haluta vaarantaa, minkä johdosta täydentävän rahoituksen varoin palkattaviin tutkimusta avustaviin muihin kuin hallintotehtäviin voidaan myöntää lupia perustellusta syystä.

– Tilanne edellyttää kaikilta yliopiston esimiehiltä ja työntekijöiltä malttia ja valmiutta tehdä yksikkörajat ylittäviä järjestelyitä, vetoaa rehtori Kola.

Hankkeet jatkuvat

Kesän aikana jatketaan yliopiston hallinto-organisaation uudistamishanketta samoin kuin muita rakenteellisen kehittämisen hankkeita. Valmistelutyössä otetaan huomioon strategian lisäksi hallitusohjelma ja sen säästövelvoitteet.

Yliopiston käytössä olevien tilojen käytön tehostamista jatketaan. Kesän ylitse valmistellaan ohjelmaa, jolla tehostamistoimia voidaan nopeuttaa. Myös kiinteistöjen myymistä ja tilojen vuokraamista yliopiston ulkopuolisille selvitetään.

Vuoden 2016 budjetointi lähestyy ja toiminnan ja talouden suunnitteluohje toimitetaan vielä ennen juhannusta.

Säästöjen lisäksi uusia avauksia

Hallitusohjelma sisältää useita kohteita, joihin valtio on valmis tulevaisuudessa panostamaan. Hallituksen kärkihankkeet valmistellaan kesän aikana ja ne voivat tarjota yliopistolle mahdollisuuksia uusiin avauksiin.

Hallitusohjelman edellyttämien muiden toimien, kuten EU/ETA-alueen ulkopuolisten opiskelijoiden lukukausimaksujen käyttöönoton ja digitaalinen oppimisympäristö -projektin valmistelu on käynnistetty.
Kehittämisehdotukset tervetulleita

Kaikki yliopistolaiset voivat toimittaa ehdotuksia säästöjen saamiseksi tai lisärahoituksen hankkimiseksi. Ne voi lähettää suunnittelujohtaja Jussi Karviselle (jussi.karvinen@helsinki.fi), joka välittää eteenpäin oikeille henkilöille.

Lisätietoja:

Kvestori Marjo Berglund (säästöryhmän jäsen), marjo.berglund@helsinki.fi

Suunnittelujohtaja Jussi Karvinen (säästöryhmän jäsen), jussi.karvinen@helsinki.fi

Henkilöstöjohtaja Kira Ukkonen, kira.ukkonen@helsinki.fi

15.06.2015 - 11:23 Marina Kurtén