Strategisempi ote tutkimukseen

Yliopiston hallitus päätti kolmesta strategisesta tutkimusalueesta.

Minerva_kirjasto_5_360x162_photo Linda Tammisto.jpgYliopiston strategiset tutkimusalueet vuosille 2017–2020 ovat elämäntieteet, ihmismieli muuttuvassa maailmassa sekä aineen rakenne ja materiaalit.

Strategisilla tutkimusalueilla pyritään terävöittämään yliopiston tutkimusprofiilia ja ohjaamaan tutkimusta monitieteisempään ja ratkaisukeskeisempään suuntaan. Tutkimusalueet otetaan huomioon yliopiston strategian laadinnassa.

– Tieteelliseen tutkimukseen kuuluu vahvasti itseohjautuvuus. Yliopiston tasolla osaamisesta syntyy myös suurempia strategisia kokonaisuuksia, jotka mahdollistavat merkittävän monitieteisen panostuksen yhteiskunnallisiin haasteisiin, linjaa tutkimuksesta ja opetuksesta vastaava vararehtori Keijo Hämäläinen.

Strategiset tutkimusalueet näkyvät muun muassa Suomen Akatemian profiloitumishauissa:ensimmäisellä kierroksella rahaa haettiin elämäntieteille, jatkossa myös muille strategisille tutkimusalueille tai niiden osille. Strategisia tutkimusalueita käytetään apuna myös toiminnan ohjauksessa ja resurssien kohdentamisessa eri organisaatiotasoilla.

Miksi nämä kolme?

Aiemmista tutkimuksen painoaloista tutkimusalueet eroavat jo määrällään, niitä on huomattavasti vähemmän. Lisäksi painoalat kattoivat laajasti tulkiten lähes kaiken yliopistossa tehtävän tutkimuksen, kun taas uusien strategisten tutkimusalueiden on tarkoitus nostaa tiettyjä tutkimusalueita keskiöön seuraavan strategiakauden ajaksi.

Yksittäisen tutkijan tai tutkimusryhmän ei Hämäläisen mukaan kuitenkaan kannata huolestua, jos oma erikoisala ei mahdu strategisten tutkimusalueiden sisään.

– Meiltä löytyy todella paljon laadukasta tutkimusta, joka ei kuitenkaan voi olla yliopiston mittakaavassa strategista. Näillä aloilla säilyy silti vahva asema ja arvostus yliopistolla, Hämäläinen vakuuttaa.

Tutkimusalueista elämäntieteet linkittyy vahvasti valmisteilla olevaan Helsinki Life Science Centeriin, johon kootaan biologiaan ja ympäristöön liittyviä tieteitä kansainvälisesti houkuttelevaksi kokonaisuudeksi. Ihmismieli muuttuvassa maailmassa -kokonaisuudessa puolestaan tutkitaan, miten yksilöt ja yhteisöt kohtaavat globalisoituvan, sähköistyvän ja ikääntyvän yhteiskunnan ongelmia ja mahdollisuuksia.

Aineen rakenne ja materiaalit kattaa korkeatasoista tutkimusta aloilta, joilla yliopistolla on muun muassa merkittäviä tutkimusinfrastruktuureja. Tämän strategisen tutkimusalueen tarkempi määrittely alkaa syksyllä.

Myöhemmin määritellään tarkemmin myös strategisten tutkimusalueiden temaattisia kokonaisuuksia.

Tutkimuskärjet, yliopiston brändit

Yhteistä strategisille tutkimusalueille on vararehtori Hämäläisen mukaan se, että ne ovat vahvasti monitieteisiä.

– Valintakriteerinä oli korkea tieteellinen laatu esimerkiksi huippuyksiköiden ja akatemiaprofessoreiden määrällä mitattuna. Lisäksi valittiin sellaisia kokonaisuuksia, joissa myös jälkikasvua eli nuoria tutkijoita on riittävästi, Hämäläinen sanoo.

Laajempien, tieteenalojen rajat ylittävien strategisten tutkimusalueiden lisäksi yliopistolle on tällä hetkellä tunnistettu kaksi tutkimuksen kärkeä: ilmakehä ja ilmasto sekä matematiikka.

– Nämä alat ovat ehdotonta maailmanluokkaa, aivan kärjessä. Ne ovat selkeitä kokonaisuuksia, eräänlaisia brändejä jo itsessään. Markku Kulmalan nimi on kaikille tuttu, Hämäläinen sanoo.

Tutkimuksen kärkiä saatetaan tunnistaa vielä lisää esimerkiksi temaattisten tutkimusalueiden määrittelyn yhteydessä.

Teksti: Tiina Palomäki
Kuva: Linda Tammisto

Kopioitu Flammasta: https://flamma.helsinki.fi/portal/home/fh?_nfpb=true&_pageLabel=view&contentId=HY340357&placeId=HY053567&lang=fi

17.06.2015 - 11:30 Mikael Haapa-aho