Rekrytointikielto laajenee koskemaan kaikkia

Kaikki rekrytointiprosessit jäädytetään yhteistoimintaneuvottelujen ajaksi.

Kesäkuusta alkaen on voimassa ollut hallintohenkilöstön rekrytointikielto. Nyt kielto laajenee koskemaan myös muuta henkilöstöä sekä opetus- ja tutkimushenkilöstöä.

Täydellinen rekrytointikielto johtuu käynnissä olevista yhteistoimintaneuvotteluista ja on voimassa niiden ajan, arviolta marraskuun loppuun saakka.

– Yliopiston on työnantajana kohdeltava henkilöstöä tasapuolisesti, korostaa rehtori Jukka Kola.

Kiellosta luvanvaraiseen rekrytointiin

Yhteistoimintaneuvottelujen aikana jäissä ovat sekä perusrahoituksella että täydentävällä rahoituksella tehtävät rekrytoinnit.

– Keskeneräisiä rekrytointiprosesseja ei tarvitse perua, mutta mahdolliset päätökset niiden osalta tehdään vasta rekrytointikiellon voimassa olon jälkeen, kertoo henkilöstöjohtaja Kira Ukkonen.

Neuvottelujen päättymisen jälkeen opetus- ja tutkimushenkilöstön rekrytointi muuttuu luvanvaraiseksi. Koko muun henkilöstön tehtäviä koskee sen sijaan rekrytointikielto siihen asti, kunnes mahdollisista henkilöstövähennyksistä ja niiden kohdentumisesta on päätetty.

Joissakin tilanteissa kuten lahjoitusvaroin rahoitettavien tehtävien osalta saattaa olla erityisiä perusteita poiketa rekrytointikiellosta jo yhteistoimintamenettelyn aikana. Tehtävästä riippuen erillistä poikkeuslupaa rekrytointiin tulee hakea rehtorilta tai hallintojohtajalta.

Täydentävä rahoitus korostuu

Erityistä huolta ovat herättäneet täydentävällä rahoituksella työskentelevien rekrytoinnit. Myös näihin on yhteistoimintaneuvottelujen päättymisen jälkeen mahdollista hakea rekrytointilupaa. Tavoitteena on taata täydentävän rahoituksen projektien jatkuvuus.

– Täydentävän rahoituksen projekteihin on välttämätöntä palkata henkilöstöä, jotta työt saadaan hoidetuksi. Myös tohtorikoulutettavia on jatkossakin tarkoitus palkata täydentävällä rahoituksella. Jatkossa yliopisto pyrkii saamaan täydentävää rahoitusta lisää mahdollisimman paljon, toteaa Kola.

YT-menettelyn vaikutus henkilöstön rekrytointiin, rehtorin kirje 30.9.2015 (pdf)

Teksti: Tiina Palomäki
Kuva: Linda Tammisto