Big data: Isot aineistot esillä Tekniikan päivillä 2015

Eri kaupunkeihin levittäytyvien Tekniikan päivien yhteisenä aiheena yleisötilaisuuksissa loka-marraskuussa on big data, suomeksi massadata. Mistä onkaan kyse?

Big data on isoja aineistoja, tietomassoja. Se tarkoittaa, että dataa on paljon, sitä tulee vauhdilla lisää ja se on monimuotoista, eli dataa on erilaista: on tekstiä, mitta-arvoja, kuvia, videoita. Tällainen aineisto voi olla ihmisen tuottamaa tai välittämää, kuten instagram-kuvat, tai koneiden tuottamaa, esimerkiksi teollisuusprosessin valvonnassa syntyvää mittausdataa.

- Big data on noussut kiinnostuksen kohteeksi parista hyvästä syystä, sanoo dosentti Patrik Floréen Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitokselta. Hän kuuluu tänä vuonna Tiedon valossa – Tekniikan päivien 2015 pääkaupunkiseudun ohjelman pääjärjestäjiin yhdessä Aalto-yliopiston professori Ville Pulkin kanssa.

Lue lisää: http://www.helsinki.fi/ml/ajankohtaista/2015/2015bigdata.html?rss=mltdk

13.10.2015 - 16:36 Pauliina M J Pajunen
06.10.2015 - 09:57 Pauliina M J Pajunen