Fabian Fagerholm väittelee 4.12.2015 aiheesta Kehittäjäkokemus: Tapaustutkimuksia virtaviivaisessa ja ketterässä sekä avoimen lähdekoodin ohjelmistokehityksessä

FM Fabian Fagerholm väittelee 4.12.2015 klo 12 Helsingin yliopiston päärakennuksen salissa 5 (Fabianinkatu 33) aiheesta "Software Developer Experience: Case Studies in Lean-Agile and Open Source Environments". Vastaväittäjänä toimii professori Robert Feldt (Blekinge Tekniska Högskola ja Chalmers Tekniska Högskola, Ruotsi) ja kustoksena professori Tomi Männistö (Helsingin yliopisto). Väitöstilaisuus pidetään englanniksi.

Ohjelmistokehitysprojektien suorituskyky ja menestys ovat vahvasti riippuvaisia yksilön ajattelu-, motivaatio- ja tunneseikoista sekä ryhmäprosesseista. Ohjelmistokehittäjien kokemus kehitystoiminnasta on tärkeä menestystekijä, jota toistaiseksi ei ole kuitenkaan kattavasti ymmärretty. Väitöskirjassa kehitetään teoria kehittäjäkokemuksesta tapaustutkimusten avulla. Teoriaa voi käyttää parantamaan ohjelmistokehityksen työympäristöjä ja se voi toimia uusien tieteellisten tutkimusten viitekehyksenä.

Lisäksi väitöskirja esittelee uutta tietoa kehittäjäkokemuksesta nykyaikaisessa ohjelmistokehityksessä. Virtaviivaisessa (Lean) ja ketterässä (Agile) ohjelmistokehityksessä kehittäjät kokevat korkean suorituskyvyn tavoittelun jatkuvana tiedostamisen, tulkinnan ja sopeutumisen syklinä. Huipputiimit kykenevät onnistuneesti toteuttamaan tätä sykliä ja samalla vaikuttamaan suorituskykyodotuksiin organisaatiossa ja sen ulkopuolella.

Väitöstutkimuksen mukaan arvot nousevat esiin erityisenä kysymyksenä kehittäjille. Virtaviivainen ja ketterä ohjelmistotuotanto korostaa arvoina muun muassa yksilöiden välistä vapaamuotoista vuorovaikutusta, asiakasyhteistyötä ja myönteistä suhtautumista muutoksiin. Tutkimus osoittaa kuitenkin, että ymmärrys arvoista vaihtelee ja että kehittäjillä voi olla erilaiset tulkinnat siitä, mitä ne merkitsevät käytännössä. Organisaatioissa voi olla tarpeen selkeyttää virtaviivaisten ja ketterien menetelmien korostaman arvojärjestelmän suhde organisaatiokulttuuriin ja edistää arvojohtamista ohjelmistokehitysprojekteissa.

Väitöskirjassa käsitellään myös uusien jäsenten liittymistä avoimen lähdekoodin kehitysprojekteihin. Nämä kehitysprojektit toimivat pitkälti tietoverkon välityksellä, mikä tuo liittymiselle erityisiä haasteita. Tutkimuksessa mentorointia tarkastellaan erityisenä perehdytyksen tukimuotona, joka vaikuttaa kehittäjäkokemukseen. Mentoroinnin todetaan olevan lupaava lähestymistapa, joka auttaa kehittäjiä omaksumaan avoimen lähdekoodin projektiyhteisön käytäntöjä ja lausumattomia tapoja sekä nopeuttamaan heidän edistymistään aktiivisiksi jäseniksi. Mentorointi voi olla hyödyllistä myös muissa samankaltaisissa ympäristöissä, joissa käytetään virtuaalitiimejä.

Väitöskirjan saatavuus

Väitöskirjan elektroninen versio on saatavilla Helsingin yliopiston e-thesis-palvelussa osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-1747-2.

Painettuja väitöskirjoja voi tiedustella väittelijältä itseltään: puh. 02941 51319 tai fabian.fagerholm@cs.helsinki.fi.

20.11.2015 - 16:53 Pirjo Moen
20.11.2015 - 15:28 Pirjo Moen