SMT matkatoimiston poikkeustilannepalvelu yliopiston työmatkustajille - Hätäviesti

SMT matkatoimisto palvelee matkustajia poikkeustilanteissa. Pariisin ja Brysselin viimeaikaisten tilanteiden kaltaisissa tilanteissa SMT tarkastaa yliopiston matkustajien lentotiedot, onko yliopiston matkustajia lentänyt kohteeseen. Jos kohteessa on matkustaja, niin SMT lähettää matkustajalle tekstiviestin, jossa kysytään onko matkustajalla kaikki ok tai haluaako hän apua. Viestiin tulee aina vastata! Jos kaikki on hyvin, niin viestiin vastataan OK. Jos tarvitsee apua, niin viestiin vastataan HELP. Tekstiviesti tulee aina englannin kielisenä (viestin malli alla). SMT viestin tulee numerosta: +358 44 731 2281 ja siihen samaan numeroon vastataan OK tai HELP. Tähän poikkeustilanneviestin numeroon ei voi soittaa.

Malli SMT poikkeustilanneviestistä:

SMT Travel Alerts: TESTI Tässä kerromme missä ja mitä on tapahtunut Reply OK for keep your current itinerary Reply HELP for assistance

Jos viestiin on vastannut HELP, niin matkatoimistosta soitetaan matkustajalle ja pyritään auttamaan esim. paluulentojen kanssa, jos matkustajan tulee nopeasti päästä kohteesta pois.
Jos viestiin ei vastata mitään, niin matkatoimisto joutuu kontaktoimaan matkustajaa (soittamalla) niin kauan, että häneen saadaan yhteys. Jos matkustajalla on kaikki hyvin kohteessa, niin tämä työ vie turhaa matkatoimiston resursseja hädässä olevien auttamisesta, joten viestiin tulee aina vastata.
Matkatoimisto voi lähettää viestin yöllä, mutta jos tilanne ei kohteessa ole hengenvaarallinen, niin vastausta voidaan odottaa paikallisen ajan huomioiden aamuun. Eli jos viesti on tullut yöllä, niin kannattaa heti aamulla reagoida siihen. Jos kohteessa on hengenvaarallinen tilanne ja kaikki matkustajat halutaan kohteessa mahdollisimman pian pois, matkatoimisto soittaa matkustajalle jo yöllä.

Matkatoimisto lähettää matkustajalle viestin vain todellisissa poikkeustilanteissa, jolloin matkustajalla voi olla hätä. Näitä viestejä ei tule esim. lennon peruutumisissa tai lakkotilanteissa eikä matkustajan tarvitse olla huolissaan, että työmatkoilla turhaan häiritään.

Jos matkustaja haluaa itse olla yhteydessä matkatoimistoon matkan ongelmatilanteissa, niin yliopistolaiset soittavat 24/7 päivystävään SMT yliopiston tiimin numeroon +358 10 818 9580. Oma tiimi vastaa 9-17 ja muina aikoina numero kääntyy automaattisesti 24h palveluun.

Tallentakaa kaikki tämä numero matkapuhelimeen: +358 10 818 9580

SMT:n poikkeustilannepalvelu on matkustajalle veloitukseton. On erittäin tärkeää tilata lennot sopimusmatkatoimiston kautta, jotta poikkeustilanteissa tiedetään, minne yliopiston työmatkustajat ovat matkustaneet ja yliopisto voi varmistua, että heillä on kaikki kunnossa tai voidaan tarvittaessa auttaa.

Turvallisia työmatkoja toivottaen
Satu Lerssi