Datatähdet kisasivat laitoksella

Torstaina 21.1.2016 Suomen koulujen parhaat ohjelmoijat kokoontuivat laitokselle Datatähti 2016 -kilpailun finaaliin. Viime syksyn kaikille avoimesta alkukilpailusta loppukilpailuun kutsuttiin 19 osallistujaa eri puolilta Suomea.

Kilpailijat saivat ratkottavakseen kuusi haastavaa ohjelmointitehtävää. Jokainen tehtävä oli 100 pisteen arvoinen, joten suurin pistemäärä oli 600 pistettä. Tehtävien ratkaisuun oli aikaa viisi tuntia, ja aiheita olivat mm. merkkijonot, geometria, kombinatoriikka ja verkkoteoria.

Kilpailun voitti ylivoimaisesti Kalle Luopajärvi Seinäjoen lukiosta, joka sai hienosti 595 pistettä. Toiseksi tuli Pietari Kaskela Viikin normaalikoulun lukiosta tuloksella 440 pistettä, ja kolmannen sijan vei Juha Harviainen Helsingin matematiikkalukiosta 404 pisteellä.

Täydelliset tulokset: http://datatahti.fi/loppu16.html

Vuoden aikana Datatähden osallistujista muodostetaan Suomen joukkueet kansainvälisiin kilpailuihin. Toukokuussa Itämeren alueen parhaat koodarit saapuvat Helsinkiin, ja elokuussa on vuorossa tietotekniikan olympialaiset Venäjällä.

Kilpailu käytiin Exactumin kellarikerroksen tietokonesalissa

Voittajakolmikko Kalle Luopajärvi (keskellä), Pietari Kaskela (vasemmalla) ja Juha Harviainen (oikealla)

25.01.2016 - 14:51 Antti Laaksonen
23.01.2016 - 16:11 Antti Laaksonen