Teppo E. Ahonen väittelee 1.4.2016 aiheesta Lainakappaleiden tunnistaminen tiedontiivistystä hyödyntäen

FM Teppo E. Ahonen väittelee perjantaina 1.4.2016 klo 12 Helsingin yliopiston Exactum-rakennuksen auditoriossa CK112 (Gustaf Hällströmin katu 2b) aiheesta "Cover Song Identification Using Compression-based Distance Measures". Vastaväittäjänä toimii akatemiaprofessori Petri Toiviainen (Jyväskylän yliopisto) ja kustoksena professori Esko Ukkonen (Helsingin yliopisto). Väitöstilaisuus pidetään suomeksi.

Lainakappaleiden tunnistaminen tiedontiivistystä hyödyntäen

Lainakappaleiksi kutsutaan musiikkiesityksiä, jotka ovat eri esittäjän tekemiä uusia tulkintoja kappaleen alkuperäisen esittäjän tekemästä versiosta. Toisinaan lainakappaleet voivat olla hyvinkin samanlaisia alkuperäisversioiden kanssa, toisinaan versioilla saattaa olla vain nimellisesti yhtäläisyyksiä. Ihmisille lainakappaleiden tunnistaminen on yleensä helppoa, jos alkuperäisesitys on tuttu. Lainakappaleiden automaattinen, algoritmeihin perustuva tunnistaminen on kuitenkin huomattavasti haastavampi ongelma, eikä täysin tyydyttäviä ratkaisuja ole vielä esitetty. Ongelman ratkaisulla olisi useita tutkimuksellisesti ja kaupallisesti potentiaalisia sovelluskohteita, kuten esimerkiksi plagioinnin automaattinen tunnistaminen.

Väitöskirjassa lainakappaleiden automaattista tunnistamista käsitellään informaatioteoreettisesta lähtökohdasta. Tutkimuksessa selvitetään, pystytäänkö kappaleiden sisältämää tonaalista samanlaisuutta mittaamaan siten, että sen perusteella voidaan todeta eri esitysten olevan pohjimmiltaan saman sävellyksen eri tulkintoja. Samanlaisuuden mittaamisessa hyödynnetään tiedontiivistysalgoritmeihin perustuvaa samanlaisuusmetriikkaa, jota varten musiikkikappaleista pitää pystyä erottamaan ja esittämään sen sävellyksellisesti yksilöivimmät piirteet. Tutkimus tehdään laajalla aineistolla audiomuotoista populaarimusiikkia.

Väitöstutkimus käy läpi useita tutkimusongelman eri vaiheita lähtien signaalidatan käsittelemiseen liittyvistä parametreista, edeten siihen miten signaalista erotettu esitysmuoto saadaan muunnettua merkkijonomuotoiseksi siten, että prosessin tulos edelleen kuvaa kappaleen keskeisiä musiikillisia piirteitä, ja miten saatua merkkijonodataa voidaan vielä jatkokäsitellä tunnistamisen parantamiseksi. Tämän ohella väitöksessä tutkitaan, miten kappaleiden erilaiset musiikilliset eroavaisuudet (tempo, sävellaji, sovitukset) vaikuttavat tunnistamiseen ja miten näiden eroavaisuuksien vaikutus mittaamisessa voidaan minimoida. Tutkimuksen kohteena on myös yleisimpien tiedontiivistysalgoritmien soveltuvuus mittausmenetelmänä käsiteltävään ongelmaan. Näiden lisäksi tutkimus esittelee, miten samasta kappaleesta irrotettuja useita erilaisia esitysmuotoja voidaan yhdistää paremman tunnistamistarkkuuden saavuttamiseksi.

Lopputuloksena väitöskirja esittelee tiedontiivistystä hyödyntävän järjestelmän lainakappaleiden tunnistamiseen ja käsittelee sen keskeiset vahvuudet ja heikkoudet. Tutkimuksen tuloksena arvioidaan myös, mitkä asiat tekevät lainakappaleiden automaattisesta tunnistamisesta niin haastavan ongelman, kuin mitä se on.

Väitöskirjan saatavuus

Väitöskirjan elektroninen versio on saatavilla Helsingin yliopiston e-thesis-palvelussa osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-2026-7.

Painettuja väitöskirjoja voi tiedustella väittelijältä itseltään: puh. 02941 51276 tai teppo.ahonen@cs.helsinki.fi.

Valokuva: Päivi Suomalainen

30.09.2016 - 13:29 Pirjo Moen