Yliopisto-opiskelun makuun avoimen ohjelmoinnin verkkokurssin kautta

Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitos järjesti keväällä 2016 viidettä kertaa kaikille avoimen Ohjelmoinnin MOOC -verkkokurssin (MOOC, Massive Open Online Course), jonka kautta kurssin osallistujat voivat hakea tutkinto-opiskelijaksi Helsingin yliopistoon.

Ohjelmoinnin MOOC -kurssi koostuu ohjelmoinnin saloihin ohjaavista verkkomateriaaleista ja tehtävistä. Kurssilla käytetyt digitaaliset oppimisympäristöt on luotu juuri ohjelmoinnin oppimisen edesauttamiseen.

" Kehittämämme Test My Code -palvelu tarjoaa opiskelijalle reaaliaikaista tukea ohjelmoinnin oppimiseen. Se kertoo muun muassa ohjelmointiprosessiin liittyvistä virheistä, vinkkaa hyvästä ohjelmointityylistä sekä helpottaa avun kysymistä muilta kurssilaisilta", kertoo kurssin vastuuopettaja Arto Hellas.

Motivaatiota järjestelmän käyttöön lisää myös tutkimuspuoli. Palvelu on kultakaivos oppimisen ja oppimisanalytiikan huippututkimukselle, sillä se tarjoaa mahdollisuuden kerätä erittäin hienojakoista opiskelijakohtaista tietoa osaamisen kehittymisestä. Aineistoa kerätään osallistujien luvalla.

Valinta ei ole helppoa

Ohjelmoinnin MOOC -kurssi päättyy näyttökokeeseen, jossa on sekä ohjelmointi- että haastatteluosuus. Ohjelmointiosuudessa tehdään kurssitehtävien kaltaisia ohjelmointitehtäviä (1), ja haastatteluosuudessa keskustellaan oppilaan motivaatiosta sekä tavoitteista opintoihin liittyen. Tänä vuonna haastatteluihin osallistui hieman yli 180 hakijaa, joista 50 saa opiskelupaikan.

" Viidenkymmenen opiskelijan raja on melko karu. Suurin osa hakijoista on hyvin kiinnostuneita tietojenkäsittelytieteen opinnoista ja haastattelujen perusteella myös hyviä tyyppejä. Valinnassa on kuitenkin ennalta määrätty raja otettavien opiskelijoiden määrälle, joka osaltaan takaa riittävät opetusresurssit opintojen aikana, ja jota joudumme noudattamaan".

MOOCin ohella tietojenkäsittelytieteen laitokselle otetaan 130 opiskelijaa perinteisellä pääsykokeella. Hellas uskookin, että moni heistä, jotka eivät saa opiskelupaikkaa MOOCin kautta pääsevät opintojen ääreen normaalivalinnassa.

Viiden vuoden kokemuksen perusteella Arto suosittelee vastaavaa kokeilua muillekin korkeakouluille. Osallistujat saavat kuvan opinnoista jo ennen mahdollisten opintojen alkua, minkä lisäksi valituilla opiskelijoilla on ensimmäinen kurssi suoritettuna jo ensimmäisenä opiskelupäivänä. Näin opiskelijat saavat lentävän lähdön opintoihinsa, ja he ovat jo antaneet vankan näytön opiskelumotivaatiostaan ennen varsinaista opiskelupaikan valintaa.

(1) MOOC-näyttökokeen ohjelmointiosion toinen tehtävä on luettavissa osoitteessa https://docs.google.com/document/d/1xu-hfvMyG49jLi_WxKv8pHP64X9BdO8duEfr_1dR00g/edit?usp=sharing - tee tehtävä ja haasta myös kaverisi sen tekemiseen!

20.05.2016 - 15:46 Pauliina M J Pajunen
20.05.2016 - 15:36 Pauliina M J Pajunen