Ella Peltonen väittelee 26.2.2018 aiheesta Joukkoistetun älypuhelindatan analyysi

FM Ella Peltonen väittelee maanantaina 26.2.2018 klo 12 Helsingin yliopiston Porthania-rakennuksen auditoriossa PIII (Yliopistonkatu 3, 1. krs) aiheesta Crowdsensed Mobile Data Analytics. Vastaväittäjänä toimii apulaisprofessori Nic Lane (Oxfordin yliopisto, Iso-Britannia) ja kustoksena professori Sasu Tarkoma (Helsingin yliopisto). Väitöstilaisuus pidetään englanniksi.

Joukkoistetun älypuhelindatan analyysi

Älypuhelimet ja muut älykkäät laitteet ovat muodostuneet tärkeäksi osaksi jokapäiväistä elämäämme. Älypuhelimet eivät ole pelkästään puhelimia, vaan niitä käytetään erilaisiin tarkoituksiin pelaamisesta karttapalveluihin ja Internetin käyttöön. Henkilökohtaiset älypuhelimet keräävät paljon tietoa siitä, kuinka käyttäydymme arjessa ja millaisia tarpeita meillä on elektroniikkaan ja sen mahdollisuuksiin liittyen.

Uudessa väitöskirjatutkimuksessa perehdytään siihen, millaista tietoa älypuhelimista on mahdollista kerätä, ja miten tästä tiedosta voidaan prosessoida käyttäjää hyödyttävää informaatiota, kuten erilaisia puhelimen käyttöön liittyviä suosituksia. Optimoimalla puhelimen käyttöä voidaan niin säästää akun energiankulutusta kuin auttaa käyttäjää löytämään uusia hyödyllisiä sovelluksia.

Väitöksen keskeinen teema on erilaisten järjestelmäasetusten energiankulutus. Moni arvaakin, että kirkas näyttö helposti nopeuttaa akun kulumista, mutta tutkimus paljastaa, miten yllättävätkin tekijät, kuten puhelimen ulkoinen lämpötila, ja järjestelmän erilaisten asetusten yhteistekijät vaikuttavat ratkaisevasti energiankulutukseen. Lisäksi väitös valottaa sovelluskäytön trendejä sekä erilaisia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä, jotka vaikuttavat taustalla, kun ihmiset valitsevat sovelluksia. Näiden erilaisten, niin käyttäjään kuin käytettävään laitteeseenkin liittyvien tekijöiden ymmärtäminen auttaa tulevaisuudessa suunnittelemaan yhä tehokkaampia sovelluksia ja parantamaan älylaitteiden energiankulutusta ja käyttökokemusta.

Suurten datamassojen käsittelyn menetelmät mahdollistavat syvällisen analyysin suuremmistakin käyttäjäjoukoista. Tämän väitöksen tulokset perustuvat pääasiassa Carat-sovelluksen keräämään dataan, johon on osallistunut yhteensä yli 850 000 käyttäjää maailmanlaajuisesti.

Väitöskirjan saatavuus

Väitöskirjan elektroninen versio on saatavilla Helsingin yliopiston e-thesis-palvelussa osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-4052-4.

Painettuja väitöskirjoja voi tiedustella väittelijältä itseltään: ella.peltonen@cs.helsinki.fi.

01.02.2018 - 17:42 Pirjo Moen
01.02.2018 - 17:18 Pirjo Moen