Kirjallinen tieteellinen kommunikointi
|
Omaan LuK-tutkielman aiheeseen liittyvän alueen yleiset esitiedot ja terminologia (esimerkiksi tietoliikenteeseen liittyvässä LuK-tutkielmassa TiLi I-kurssin sisältö)
|
- Perehtyy aiheensa kannalta relevanttiin tutkimustietoon
- Jäsentää olemassa olevaa tutkimustietoa valitsemastaan näkökulmasta lukijalle ymmärrettävään muotoon
- Antaa ja vastaanottaa palautetta kirjallisesti
|
- Valitsee ja jäsentää sisällön perustellusti sekä tuo esiin merkittävät näkökohdat johdonmukaisesti argumentoiden ja olennaiseen keskittyen
- Käyttää tieteenalan konventioiden mukaista tarkkaa ja ymmärrettävää kieltä eikä esitä perustelemattomia väitteitä
- Antaa ja vastaanottaa syvätason (kyselevää, tarkentavaa, tiivistävää, konkreettista ja perustelevaa) palautetta kirjallisesti
|
- Pystyy arvioimaan oman tieteellisen työn suhdetta ja merkittävyyttä muuhun saman alan tutkimukseen
- Kehittää itselleen sopivan tavan jalostaa itseään kirjallisen tieteellisen tiedon esittäjänä
|
Suullinen tieteellinen kommunikointi |
Omaan LuK-tutkielman aiheeseen liittyvän alueen yleiset esitiedot ja terminologia |
- Tuottaa kirjallisesta tieteellisestä työstä suullisen esityksen
- Antaa ja vastaanottaa palautetta suulisesti
|
- Valitsee ja jäsentää sisällön perustellusti sekä tuo esiin merkittävät näkökohdat
- Käyttää tarkkaa ja ymmärretttävää kieltä suullisessa ilmaisussaan
- Tukee suullista esitystään aiheeseen sopivilla havaintollistamiskeinoilla
- Antaa ja vastaanottaa syvätason (kyselevää, tarkentavaa, tiivistävää, konkreettista ja perustelevaa) palautetta suullisesti esitystilanteessa
|
- Kehittää itselleen sopivan tavan jalostaa itseään suullisen tieteellisen tiedon esittäjänä
|
Tutkimustiedon haku |
Omaan LuK-tutkielman aiheeseen liittyvän alueen yleiset esitiedot ja terminologia |
- Käyttää tiedonhakuun perinteisiä ja elektronisia kirjastopalveluita ja tietokantoja
- Selittää ensi- ja toissijaisten lähteiden merkityseron tieteellisessä kommunikoissa
- Tuntee ACM:n luokitusjärjestelmän ja käyttää sitä tiedonhaussa
|
- Hakee tietoa monipuolisesti käyttäen erilaisia tiedonhaun strategioita eri tietokannoista
- Kykenee arvioimaan kriittisesti julkaistua tietoa ja tiedon merkittävyyttä alalla
- Luo itselleen sopivat työskentelyprosessit tiedonhakuun ja lähteiden hallintaan
|
- Identifioi oman alan merkittävimmät ja käyttökelpoisimmat tutkimustiedon julkaisufoorumit ja tutkijaverkostot
- Luo itselleen prosessin oman alan tieteellisen tiedon jatkuvaan seurantaan
|