Yliopiston etusivulle Suomeksi På svenska In English
Helsingin yliopisto Tietojenkäsittelytieteen laitos
 

Tietojenkäsittelytieteen laitos

in English suomeksi Opintopiirikurssit, Liite 5

Opintopiirikurssit - opiskelijan opas

Jaakko Kurhila & Heikki Lokki, "Opintopiirikurssien opettajan opas, Liite 5", HY/TKTL 2005

Kukaan muu kuin opiskelija itse ei voi saada oppimista aikaan. Kukaan ei tee sitä sinun puolestasi. Opiskelu vaatii aina työtä, ja harvoin se on pelkästään hauskaa; usein oppimiskokemukset ovat kuitenkin palkitsevia ja tuovat onnistumisen elämyksiä. Aktiivisuus opiskelussa on olennaista.

Miksi ryhmätöitä? Se on työnantajien mielestä osa, jota ei ole ollut riittävästi yliopisto-opiskelussa. Kun joudut selittämään muille ryhmäsi jäsenille, ymmärrät ainakin itse asian. Ryhmässä opitaan paremmin, myös arvosanojen valossa.

Ryhmän tulee heti aluksi sopia yhteisistä pelisäännöistä ja vastuista. Vastatkaa ainakin seuraaviin kysymyksiin:

  • Onko tarpeen jakaa eksplisiittiset roolit ryhmän sisällä?
  • Kuka ottaa vastuun työn organisoinnista ja yhteydenpidosta?
  • Miten työ aikataulutetaan, ja milloin kokoonnutaan tekemään työtä?
  • Mitä välineitä käytetään yhteydenpitoon?

Jos ryhmä ei tunnu vilpittömästä yrityksestä huolimatta toimivan, kuka tahansa ryhmän jäsenistä voi ottaa yhteyttä opintopiirin ohjaajaan.

Toimiminen ryhmässä:

  • Auta muita menestymään.
  • Ota vastuuta itsesi lisäksi myös ryhmästäsi.
  • Ota vastuu ryhmän tuotoksista.
  • Osoita luottamusta toisia kohtaan olemalla avoin.
  • Kuuntele mitä muut sanovat.
  • Kysy muiden mielipiteitä.
  • Pyydä toisilta apua.
  • Ole aktiivinen, osallistu – aktiivisena on mukavampi olla kuin passiivisena.
  • Vaihda yhteisiä tietoja, materiaaleja ja kerro työtavoistasi.
  • Kannusta toisia.
  • Ole kriittinen asioille – ei ihmisille.
  • Tee oma osuutesi yhdessä sovitulla tavalla ja yhdessä sovitussa aikataulussa.

Vaikka kurssilla tehtäisiinkin töitä opintopiireissä, omaa opiskelutekniikkaansa voi kehittää ja tehostaa. Hyvä tapa on kirjoittaa tiivistelmiä opiskeltavasta asiasta omin sanoin ja piirtää käsitekarttoja. Tehokasta on yrittää selittää asia kuvitteelliselle henkilölle tuijottamatta oppikirjaan. Tällöin joutuu tuottamaan keskeisiä asioita tekstistä, pitämään kokonaisuuden mielessään ja ottamaan huomioon lukijan tiedot ja taidot.

Muista myös, että mielekkäälle opiskelulle on pystyttävä varaamaan kohtuullinen keskeytyksetön aika.


Teemu Kerola