in English suomeksi Opintopiiriprojekti

Tietokoneen toiminta, Syksy 2005, Opintopiirin projekti PR 2

Raportin sisältö on määritelty opintopiirityöskentelyn kuvauksessa ja sen viimeinen palautusajankohta: 4.12.2005 klo 23:55
  1. Suunnitelkaa ja toteuttakaa yksi (1) kertaustehtävä.

    Kertaustehtävän aihepiiri valitaan siten, että
    1. Ota kaikkien ryhmän jäsenten syntymäpäivistä päiväosa (Esim. luku 5, jos syntynyt 5.3.1988)
    2. Laske kaikki päiväosat yhteen. (Esim. 5+13+8+25 = 51)
    3. Jaa tulos neljällä, ota jakojäännös ja lisää siihen viisi. (Esim. "51 mod 4" +5 = 3+5 = 8)
    4. Käytä tulosta luennon numerona aihepiirin valintaan. (Esim. Luento 8)
       
  2. Tiedon käyttö tietokoneessa.

    Kirjoittakaa 4-5 sivuinen artikkeli (hyvä kieliasu, puhdasta tekstiä, ei kuvia, ei kaavioita) yllä annetusta aiheesta. Artikkeli ei saa missään tapauksessa olla pidempi kuin 6 sivua. Pohtikaa esimerkiksi seuraavia seikkoja:
    1. Onko tiedon tyypillä väliä? Onko laitteistolla väliä?
    2. Miten eri tyyppistä tietoa käsitellään?
    3. Miten käsitellä tietotyyppejä, jota suoritin ei tue? (esim. liukuluvut tai merkkijonot joissakin järjestelmissä)
    4. Miten käsitellä tietoa, joka ei voi sijoittaa konekäskyn vakio-osaan? (esim. iso luku tai väärä tyyppi)
    5. Miten käsitellä tietoa, joka ei mahdu suorittimen rekisteriin? (esim. taulukko tai tietue)
    6. Miten käsitellä tietoa, joka ei mahdu muistiin? (esim. iso tietokanta)
    7. Mihin kaikkeen kokonaislukutyyppisiä konekäskyjä voi käyttää?
    8. Tietokoneverkkojen vaikutus tiedon esitysmuotoon ja sen käyttöön?

    Huomioikaa esityksessänne seuraavat seikat:
    1. Kohdeyleisö on muut opiskelijat tällä kurssilla. Toisin sanoen, lukijan taustatiedoista ei voi olettaa enempää kuin mitä tämän kurssin taustatiedoissa on ja mitä kurssilla on käsitelty ennen tätä aihepiiriä. Kaikki käytetyt käsitteet, jotka eivät sisälly taustatietoihin, tulee esitellä ja selostaa artikkelissa. Esityksen tulee olla helppolukuinen kohdeyleisölle.
    2. Tavoittena on antaa (artikkelin pituuden puitteissa) tyhjentävä, opettava aihepiirin selvitys, jota voisi käyttää oppimateriaalina tällä kurssilla.
    3. Hyvässä artikkelissa on sen alussa mainittu tavoite ja selkeä rakenne lopussa oleva yhteenveto mukaanlukien. Artikkeli on kaikki omaa tekstiä - se ei sisällä lainkaan suoria lainauksia tai käännöstä. Artikkelissa on lopussa lähdeviitteet (verkkolähteistä URL ja lähteen tarkistus päivämäärä).
    4. Esitys julkaistaan kurssin verkkosivulla ja sitä voidaan käyttää myöhemmillä kursseilla oppimateriaalina, jos se on hyvä ja sen käyttöön on saatu lupa projektin raportissa.


Teemu Kerola