Tietokoneavusteiset oppimisympäristöt

Verkko-opiskelu ja verkko-oppimisympäristöt

Helsingin yliopisto, tietojenkäsittelytieteen laitos
kevät 2004
Jaakko Kurhila


Luo tunnus OurWebiin (valitse sama käyttäjätunnus kuin yliopiston atk-järjestelmässä, mutta eri salasana)

Sisään OurWebiin


Kurssilla perehdytään verkko-opiskelun teemoihin ja verkko-opiskeluympäristöihin, verkko-opiskelun kannalta relevantteihin oppimiskäsityksiin ja evaluointimalleihin. Yhtenä tietojenkäsittelyllisenä painopisteenä ovat adaptiiviset verkko-opiskeluympäristöt ja tekoälyn sovellukset opetusteknologiassa.

Kurssin keskeisenä tavoitteena on jäsentää verkko-opiskelua tietojenkäsittelijän näkökulmasta; mitä verkko-opiskeluun liittyvää tietotekniikka on tehty, mitä voisi tehdä ja mitä tulevaisuudessa on odotettavissa. Koska kyse on käymistilassa olevasta asiasta, yhtä oikeaa vastausta ei useinkaan ole.

Kurssi suoritetaan verkkokurssina, mutta suoritustapa on opiskelijakeskeinen yhteinen tiedonrakentelu. Suoritus koostuu pääasiassa kirjallisista töistä ja aktiivisesta toiminnasta verkossa. Työympäristönä on WWW:ssä toimiva verkko-opiskeluympäristö OurWeb, jonka sisään kerätään oppimateriaali ja (ryhmien) omat tuotokset. 

Lue kurssin yksityiskohtaiset ohjeet ja viisi kultaista sääntöä.


Kurssin ensimmäinen tapaaminen on torstaina 22.1. klo 10-12 luokassa A414. Ensimmäisen tapaamisen jälkeen opiskelu tapahtuu pääasiassa verkossa, ja aikataulu on projektien sopimia aikatauluja lukuunottamatta vapaa. Kurssin suoritus koostuu vähintään kolmesta kirjallisesta tehtävästä (=projektista), jotka tehdään pienissä ryhmissä tai yksin. Kurssia ei voi suorittaa kurssi- tai erilliskokeella. Aikataulullisesta vapaudesta huolimatta jokaisen osallistujan on varauduttava kesimäärin 10-15 tunnin työpanokseen viikoittain. 

Kurssin tehtävät tehdään itseorganisoituvissa ja itseohjautuvissa pienryhmissä. Suoritusmuoto ja tarkka aikataulu sovitaan yhteisesti ensimmäisellä tapaamiskerralla, jolloin on syytä olla paikalla.




Päivitetty viimeksi 6.2. klo 14.31 J. Kurhila