4.4 Yksilö ja ryhmä: tuottavuus, päätöksenteko
Muutettu viimeksi 6.2.2020
/
Sivu luotu 17.10.2012
(Brown 5)
Joidenkin ryhmien tavoitteen toteutuminen on tavalla tai toisella
mitattavissa. Tällaisten ryhmien kohdalla voidaan puhua
tuottavuudesta.
Joidenkin ryhmien luonne on sellainen, ettei tulos ole mitatattavissa
vaan kyse on valinnasta tai "tuomiosta" asiassa.
Käytettävissä ei siis ole edes "oikein-väärin"-mittaa.
Ryhmän tuottavuudesta
- "Mitä useampi kokki, sitä huonompi soppa." Tarua vai totta?
- "esisosiaalipsykologinen" kysymys (Tripplett 1898):
vaikuttaako pelkkä muiden läsnäolo yksilön suoritukseen ja
jos vaikuttaa, miten vaikuttaa
(kyseessä siis ei ole ryhmä vaan pelkkä muiden läsnäolo)
- Tripplett:
- havaitsi, että kilpapyöräilijän suoritus parani vertailtaessa
tilanteita: kelloa vastaan – "jäniksiä" vastaan
– todellinen kilpailu
- kokeellisesti vahvisti ilmiön 9-12-vuotiailla lapsilla, jotka
kelasivat kalastuskelaa (fishing reel)
- ilmiötä tutkittiin paljon jo 1900-luvun ensimmäisinä vuosikymmeninä
- vaikuttaa!
- yksi selitys on kilpailu, mutta vaikutus säilyy myös,
vaikka kilpailullisuus poistetaan
- Allport (1924) poisti kilpailun mutta säilytti muiden läsnäolon,
tehtävät kertolaskusta ja sanojen tavutuksesta filosofisten
käsitysten vasta-argumentteihin.
- suoraviivaisissa ja yksinkertaisissa tehtävissä yksilön suoritus
näyttää paranevan, monimutkaisissa ja uusia toimintatapoja
edellyttävissä tehtävissä suoritus näyttää heikkenevän
- sosiaalisen läsnäolon tällainen vaikutus on todettu hyvin monissa
tutkimuksissa (yli 200, Bond et Titus 1983)
- ilmiö väitetään todetun jopa eläimillä apinoista
banaanikärpäsiin(!) (Zajonik 1956, 1980):
muiden läsnäolo lisää yksilön varuillaanoloa (drive),
hyökkää, pakene, tarkkaile, ..., jolloin totutut ja osatut
asiat voidaan suorittaa tavanomaista tehokkaammin, mutta uusia
käyttäytymis- ja ratkaisumalleja ei keksitä yhtä helposti kuin
omassa rauhassa
- olipa tuo biologinen selitys enemmän tai vähemmän pätevä,
ihmisen sosiaaliseen ryhmäkäyttäytymiseen se on vielä aika köyhä malli
- muistellaan lukua
3.2 Ryhmäprosesseista:
- tehtävätyyppejä on erilaisia:
yhtenäinen ~ ositettava, maksimointitehtävä ~ optimointitehtävä,
- yksilön panoksen suhde ryhmän tulokseen voi olla
erilaisissa ryhmissä erilainen:
additiivinen ~ harkinnanvarainen, disjunktiivinen ~ konjunktiivinen
- fyysisissä suorituksissa ryhmän tulos vaikuttaa olevan pienempi kuin
jäsenten yksittäisten suoritusten summa (additiivinen maksimointitehtävä)
(muista "Ringelmannin efekti" köydenvedossa)
- Taylor et al. 1958, tutkimus "aivoriihestä" ("brainstorming"):
- vertaillaan ryhmiä ja "tilastollisia ryhmiä" (= yksin toimivien
yksilöiden joukkoja, joiden koko on sama kuin ryhmien)
- ryhmän tuottamien ideoiden määrä oli noin kaksinkertainen
verrattuna keskimääräiseen yksittäisten henkilöiden yksin tuottamien
ideoiden määrään
- "tilastollisten ryhmien" tuottamien (erilaisten) ideoiden yhteismäärä
oli keskimäärin 68, kun todellinen ryhmä tuotti tällaisia
vain keskimäärin 37
- myös ideoiden laatu tulkittiin ylivoimaisesti paremmaksi
tuossa "68"-porukassa
- sama ilmiö on havaittu muissa tutkimuksissa!
- suositus (Lamm et Trommsdorff 1973, Mullen et al. 1991):
- "aivoriihimäinen" työ kannattaa organisoida siten, että ryhmän jäsenet
ensin yksin kehittelevät joukon ideoita – ryhmässä
ideoita sitten arvioidaan ja yhdistellään
- (olisikohan tuossa itse asiassa jotakin opittavaa
myös ohjelmistoprojektin johtajalle?)
- potentiaalisesta ja aktuaalisesta tuottavuudesta
- Steinerin (1972) luokittelu ryhmätyöhön vaikuttavista tekijöistä:
tehtävän asettamat vaatimukset, resurssit ja prosessi.
- Steinerin oma kulinaarinen esimerkki:
- tehtävän asettamat vaatimukset (task demands)
- ryhmän tehtävänä on valmistaa hieno ateria
- reseptikirja luettelee tarvittavat raaka-aineet,
valmistusohjeet ja -säännöt
- (kannattaa taas muistella niitä erilaisia tehtävätyyppejä:
yhtenäinen ~ ositettava, maksimointitehtävä ~ optimointitehtävä ja
toisaalta
additiivinen ~ harkinnanvarainen, disjunktiivinen ~ konjunktiivinen)
- resurssit
- ruokakaapin sisältö, kokkien taito ja kunnianhimo
- täydellisessä maailmassa ryhmän rerurssit vastaavat
tehtävän asettamia vaatimuksia
- tällöin ryhmä voi saavuttaa maksimituloksen, potentiaalisen
tuottavuutensa
- kokkausesimerkissä tätä voisi edustaa reseptikirjan
huiman tyylikäs kuva ruoka-annoksesta
(lisäykseni: ynnä tietysti maksimaalinen maukkaus, minkä
brittikirjoittaja ymmärrettävistä syistä näkyy unohtaneen...;-)
- additiivisessa tehtävässä ryhmän potentiaalinen tuottavuus
on ryhmän jäsenten yksilöllisten
potentiaalisten tuottavuuksien summa
- disjunktiivisessa tehtävässä potentiaalinen tuottavuus
tarkoittaa vain sitä, että ratkaisu löytyy (on-off-tilanne)
- ratkaisun löytymisen todennäköisyys on sama kuin se, että ryhmästä
löytyy ainakin yksi jäsen, joka osaa ratkaista tehtävän
- prosessi
- ovatko ryhmät siis turhia,
jos kerran aktuaalinen tuottavuus <= potentiaalinen tuottavuus
- (edellä esittämäni epäilys ei siis tainnutkaan olla
aivan perusteeton...:-)
- Steinerin ja kumppaneiden näkemys on aika individualistinen:
- ryhmän tuottavuus johdetaan suoraan yksilöiden erillisistä tuottavuuksista,
joiden yhdistämistä vaivaavat erilaiset "haitat"
- yksilöiden ajatellaan minimoivan vaivojaan ja maksimoivan hyötyjään
- joissakin tehtävätyypeissä näin varmasti on, vaan tuskinpa kaikissa
- ryhmän jäsenyys voi johtaa yksilöiden motivaation lisääntymiseen
sosiaalisista syistä, joita ei voi päätellä yksilöistä yksilöinä
(minä: "kokonaisuus voi olla enemmän kuin osiensa summa")
- valtaosa tutkimuksista, jotka tukevat ryhmätyön "vikoja" on tehty
triviaaleista ja tarkoitukesettomista tehtävistä
(en malta olla lainaamatta suoraan Karau et Williamsia, 1993
(Brown s. 185), koska he sen niin tyylikkäästi muotoilevat):
"clapping, shouting, brainstorming new uses to everyday objects,
monitoring TV screens for the appearance of random visual signals,
pumping air with a hand-held rubber bulb and rope pulling"
- lähes pelkästään additiivisia maksimointitehtäviä
- osallistujien motivaation ei voi olettaa olevan kovin suuri...
- on paljon (tutkimus-)näyttöä, että monimutkaisemmissa tehtävissä,
jotka vaativat jäsenten välistä toimien yhteensovittamista yms.,
ryhmätyö todellakin voi lisätä tuottavuutta
(mikä ei toki ole mikään yllätys)
- syitä mahdolliseen tehostumiseen:
- jos ryhmän tavoite on ryhmälle tärkeä, jäsen voi pyrkiä kompensoimaan
heikomman jäsenen puutteita tekemällä itse enemmän ja paremmin
- sosiaalisen vertailun prosessi voi saada heikomman pyrkimään
parempien tasolle – edellytys on, ettei tasoero ole liian suuri
- jos ryhmän jäsenet ovat keskenään liian samanlaisia tai
liian erilaisia ylläkuvattua tendenssiä ei helposti synny (!!)
(olisikohan tässä taas projektinjohtajalle jotakin opittavaa)
- "oikeat" ryhmät poikkeavat kokeiden tilapäisesti kootuista
koekaniinijoukkioista; todelliset ryhmät määrittelevät
– enemmän tai vähemmän – jäsenten
sosiaalista identiteettiä ja voivat olla tärkeitä jäsenilleen
myös tästä syystä, ei pelkästään tavoitteen mahdollisen tärkeyden takia
- tällöin jäsenten itsearvio määräytyy (osaltaan) menestyksestä
ryhmässä => motivaatio tehdä asiat hyvin lisääntyy
Päätöksenteko ryhmässä
- ryhmän tehtävänä voi olla päätöksenteko asiassa, jossa
on vaihtoehtoja, joita ei voida vertailla käsittein
"oikein", "enemmän", tms. – ei ole siis yksiselitteistä
oikeaa ratkaisua tai mitattavaa suoritustasoa:
minne lomalle ensi kesänä, syyllinen vai syytön,
onko Malmin lentokenttä hävitettävä, maalataanko talo
punaiseksi vai siniseksi, ...
- ryhmän jäsenillä on omat subjektiiviset suosikkinsa
subjektiivisin painotuksin
- miten ja millaisella dynamiikalla ryhmä päätyy ratkaisuun?
- 1960-luvulle saakka yleisesti uskottiin, että ryhmän päätös yleensä
suurin piirtein vastaa jäsenten käsitysten keskiarvoa
- ensimmäisissä laboratoriokokeissa (näissä tutkittiin
kauppatieteiden opiskelijoiden riskisijoitushalukkuutta)
kuitenkin havaittiin sellainen tendenssi, että ryhmäpäätökset
tyypillisesti poikkesivat jäsenten keskiarvosta
suuremman riskin ottamisen suuntaan
- ilmiö sittemmin vahvistettiin lukuisissa laboratoriokokeissa:
- polarisaatio: ryhmän päätös poikkeaa jäsenten keskiarvosta
jonkin äärimmäisyyden suuntaan; edellisen esimerkin
tapauksessa jotkin olosuhteet siis voivat kääntää poikkeaman
keskiarvosta myös riskin minimoinnin suuntaan
- mitä äärimmäisempi ryhmä käsityksissään alunperin on,
sitä äärimmäisempi on myös ryhmän päätös
- "vastakohtien polarisaatio"(?) [en ole varma, ymmärsinkö tämän,
alla Brownin antama esimerkki, Moscovici et Wallach 1969]:
- ranskalalaisten koululaisten ryhmiä,
vertailtavana de Gaulle ja Yhdysvallat, vuosi siis 1969!
- jo alunperin kaikki melko pro-Gaulle ja anti-USA
- ryhmäpohdinnan jälkeen ryhmät entistä enemmän pro-Gaulle ja anti-USA
- muissa tutkimuksissa sama ilmiö on havaittu mm. seuraavissa
ryhmäpäätöksen tapauksissa:
oikeuden lautamiehet, uhkapelipäätökset, autokineettisten
ilmiöiden arviointi, fyysisen viehättävyyden ja vetovoiman
arviointi, ...
- on perusteltua syytä uskoa, että kyseessä on todellinen
ilmiö (Brown s. 199)
- ongelma on vain siinä, että ilmiö on havaittu nimenomaan
laboratoriokokeissa, joissa ryhmät ovat olleet enemmän
tai vähemmän satunnaisia, tehtävä uusi ja ainutkertainen,
lopputulos merkityksetön "oikeassa elämässä", ...
- todellisten ryhmien päätöksentekoa ei ole paljon onnistuttu
tässä suhteessa tutkimaan ja sekin vähä, mitä on, ei ole
merkittävästi vahvistanut ilmiön todellisuutta
- mahdollisia syitä ja selityksiä polarisaatioon:
- sosiaalinen vertailu: inhimillisistä syistä
pyritään olemaan samanlaisia kuin "vähän ylemmät" ja/tai "vähän paremmat"
(ks. edelliset luvut)
- suostuttelu: usein ryhmässä on niitä, jotka "tietävät paremmin"
(tai siltä ainakin näyttää) ja jotka osaavat perustella ja vakuutella
toisia paremmin
- samaistuminen "prototyyppijäseneen":
ryhmän jäsenillä on mielikuva, millainen on "oikea ryhmän jäsen",
millaisia arvoja ja arvostuksia "minulla kuuluu olla", kun olen
ryhmän jäsen
- päätöksen laadusta
- vaikka kyseessä ei ole mitattava tulos tai oikein-väärin-tapaus,
päätöksen laatua voidaan arvioida sen seurausten perusteella
- esimerkki USA:n poliittisen johdon päätöksistä 1940-1980 (Janis 1982):
huonoja päätöksiä syntyy, kun
- ryhmä on hyvin yhtenäinen
- ryhmä on eristetty ulkopuolisesta informaatiosta
- päätöksentekijät eivät systemaattisesti tutki vaihtoehtoja
ja niiden mahdollisia hyötyjä
- ryhmällä on jokin ulkoinen paine tehdä päätös kiireesti
- ryhmää johtaa hyvin päättäväinen autoritäärinen johtaja
- (tästä varmaankin sopii ottaa opiksi, että noiden ominaisuuksien
negaatiot voisivat edesauttaa hyvien päätösten syntymistä)
- ryhmäajattelu (groupthink) (joukkomieli?):
"Ryhmäajattelussa jokainen ryhmän jäsen yrittää sopeuttaa mielipiteensä
muun ryhmän ajattelun mukaiseksi. Yleisesti tämä näyttää olevan järkevä
lähestysmistapa, mutta saattaa johtaa tilanteeseen, jossa ryhmä päättää
yhteisesti toimenpiteestä, josta jokainen yksilö olisi ilman ryhmää
päättänyt toisin. Yksi kuuluisa esimerkki ryhmäajattelusta on Abilenen
paradoksi, jossa perhe lähtee automatkalle, jolle kukaan ei haluaisi
lähteä, mutta jokainen ajattelee muiden haluavan lähteä. Ryhmäajattelu
syntyy helposti tilanteessa, jossa ryhmän jäsenet eivät jaksa selvittää
päätöksen teon kannalta tärkeitä taustaolettamuksia. Ryhmäajattelu
korostuu erityisesti kriisitilanteissa." (Wikipedia)
-
Abilenen paradoksi (4:10, YouTube)
- yhtenäisyys ei väistämättä huononna päätöksen laatua –
on havaittu myös päinvastaista
- johtajan rooli ja toiminta on keskeisin päätöksen
laatuun vaikuttava tekijä (Brown);
hän voi mm. pyrkiä varmistamaan äskeisen luettelon negaatioita ...