MUMIA: Uusi kansainvälinen verkosto

MUMIA, monikielisen ja vuorovaikutteisen tiedonhaun eurooppalainen verkosto, aloitti toimintansa 30.11.2010.

MUMIA (Multilingual and multifaceted interactive information access) on EU:n rahoittama nelivuotinen COST-toimi, jonka tavoitteena on edistää monikielisten resurssien saavutettavuutta tuomalla yhteen konekääntämisen, tiedonhaun ja monitasoisen vuorovaikutteisen tiedonvälityksen alueiden parhaat osaajat Euroopassa. Verkoston työ parantaa tiedon ja tietämyksen saatavuutta Suomen kansalaisille ja yrityksille tiedon tallettamiseen käytetystä kielestä riippumatta.

Kansainvälinen yhteistyö on tarpeen kehitettäessä teknologioita, jotka mahdollistavat vuorovaikutuksen ja yhteistyön Euroopan monien kielirajojen ylitse. Yhteistyön konkretisoimiseksi patenttihaku on valittu yhteiseksi pilottikohteeksi. Tuloksia voidaan yleistää myös muihin monikielisiä, web-pohjaisia aineistoja käyttäviin tiedonhakusovelluksiin. COST-toimissa EU rahoittaa verkostoitumista ja koulutusta. Varsinainen tutkimusrahoitus tulee muista lähteistä.

Suomalaisen tutkimuksen laajuus MUMIA-toimen alueella on yli 30 htv/v. COST-yhteistyön toimijoina Suomessa ovat Helsingin yliopisto, Aalto-yliopisto ja Tampereen yliopisto. Monet relevantit yritys- ja tutkimusyhteistyökumppanit Suomessa kuuluvat Monikielisen viestinnän ja sisällönhallinnan verkostoon (KITES). Suomalaista osallistumista MUMIA-verkostoon koordinoi prof. Hannu Toivonen Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitoksella.

MUMIA-toimi COST-sivustolla: www.cost.esf.org/domains_actions/ict/Actions/mumia

08.12.2010 - 16:40 Hannu Toivonen