Ohjelmoinnin opiskelijat lähtevät maailmanfinaaliin

Tietojenkäsittelytieteen laitoksen opiskelijat ovat pitkin syksyä karsineet vauhdikkaasti kohti loppukilpailupaikkaa kansainvälisessä ohjelmointikilpailussa. Bubble Sorters -joukkue lähteekin nyt maailmanfinaalin Egyptiin.

Kuvassa Bubble Sorters kilpailun kenraaliharjoituksissa.

Lokakuun alussa tietojenkäsittelijöiden joukkue Bubble Sorters voitti ACM:n (Association for Computing Machinery) kansainvälisen opiskelijoiden ohjelmointikilpailun ICPC:n pohjoismaisen esikarsinnan. Voittoisaan joukkueeseen kuuluvat Mikko Sysikaski, Aleksi Hartikainen ja Mika Laitinen. Koska joukkueita tässä osakilpailussa oli peräti 177, saavutus on huikea. Nuoret vei voittoon tehtävät, joissa ratkottiin muun muassa tehokasta autolla ajoa ja selvitettiin oikeaa perijää kuolemantapauksen jälkeen.

Menestys on jatkunut loistavana, sillä marraskuun lopussa järjestettiin seuraavan vaiheen karsinta: Luoteis-Euroopan osakilpailu Saksan Bremenissä. Joukkueita oli päässyt mukaan 67. Erittäin kiihkeän viiden tunnin kamppailun jälkeen Bubble Sorters takoi taululle seitsemän onnistunutta ratkaisua voittajajoukkueen kahdeksaa vastaan. Seitsemään yltäneiden ratkaisijoiden joukossa Bubble Sorters oli selvästi nopein, joten lopullinen sijoitus oli upeasti sija 2. Sijat 1-4 oikeuttavat kultamitaliin, jollaiset ripustettiinkin joukkueen kaulaan salamavalojen räiskyessä.

Bubble Sorters -joukkue onkin saanut nyt kutsun ICPC World Finals -kilpailuun eli lopulliseen maailmanfinaaliin. Se pidetään Egyptissä helmikuussa.

Finaalipaikka on merkittävä, sillä mukaan on karsiutunut 100 joukkuetta eri puolilta maailmaa. Lähtötilanteessa opiskelijoita oli 26 100. He edustivat 1900 yliopistoa 86 maasta.

– Loppuottelussa on tolkuttoman kova taso jo Venäjän ja Kiinan takia, sanoo yliopistonlehtori Jaakko Kurhila tietojenkäsittelytieteen laitokselta. – Tilanne on analoginen sen kanssa, että suomalaisjuoksija lähtisi hakemaan olympiakultaa 100 metriä pikamatkalta. Mutta Bubble Sorters aikoo kyllä menestyä myös loppukilpailussa.

Toinenkin tietojenkäsittelytieteen laitoksen joukkue, Saxrollers, on niin ikään sijoittunut kilpailuissa erinomaisesti. Tähän ensikertalaisista koostuvaan joukkueeseen kuuluvat Jussi Kokkala, Santtu Keskinen, Jaakko Kulhia.

Lopulliset sijoitukset: http://www.nwerc.eu/score/ .

ACM (Association for Computing Machinery) on maailman suurin tietojenkäsittelyn opetuksen ja tieteen yhteisö, joka järjestää vuosittain kansainvälisen opiskelijoiden ohjelmointikilpailun.

Kilpailuissa kolmihenkiset joukkueet ratkoivat mahdollisimman monta tehtävää viidessä tunnissa.

Kuvassa Bubble Sorters kilpailun kenraaliharjoituksissa.
Teksti: Minna Meriläinen

08.12.2010 - 16:43 Thomas J Vikberg