Tohtoriohjelma Hecse sai 25 opiskelijapaikkaa vuosiksi 2012-15

SADA summer school organized by HecseHecse, Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston yhteinen tietojenkäsittelytieteen tohtoriohjelma (aiemmin "tutkijakoulu"), on saanut Suomen Akatemialta 25 rahoitettua opiskelijapaikkaa vuosille 2012-15. Vuoteen 2011 ulottuvalla kaudella paikkoja on ollut 20, joten kasvu on huomattava.

Kilpailu rahoituspaikoista oli kova: haetuista yli 2000 tuhannesta paikasta vain 700 päätettiin rahoittaa. Hecse puolestaan sai kaikki hakemansa 25 paikkaa. Lisäksi Hecse sai mukavan summan toiminnan rahoittamiseen.

Päätösten keskeisinä kriteereinä olivat tohtoriohjelmien tieteellinen ja toiminnallinen laatu, tohtoritarve ja työllistyminen, ohjelmien kansainvälinen toiminta, sekä tuloksellisuus.

- Akatemian tiedote (www.aka.fi)

Akatemian arviointiraportti Hecsestä toteaa mm. näin:

[Hecsessä] Koulutus on monipuolista (kursseja, seminaareja, kesä- ja talvikouluja) ja hyvin järjestettyä. Opetuksessa merkittävä osuus on myös kansainvälisyydellä, sekä luennoitsijoiden että opiskelijoiden muodossa. Tutkijaopiskelijat osallistuvat aktiivisesti kansainvälisiin tohtoriseminaareihin. Vuosittain viisi huippuasiantuntijan luennoimaa intensiivikurssia. -- [Hecsen] yhteydet teollisuuteen ja elinkeinoelämään ovat erinomaiset. -- Ohjelman ydinalueiden erikoisosaaminen on tärkeää tietotekniikan tutkimuksen sekä alan teollisuuden innovatiivisuuden ja kilpailukyvyn kannalta.

Uuden rahoituskauden myötä Hecsen johtovuoro siirtyy vuoden 2012 alusta prof. Hannu Toivoselta prof. Petri Myllymäelle, koordinaattorina jatkaa Greger Linden.

Laitoksella koordinoidun Hecsen lisäksi FICS sai myös rahoitusta: viisi Combista aikoinaan FICSiin sulautettua paikkaa jatkuvat myös kaudella 2012-15. Muita rahoituspaikkoja Helsingin seudun tietojenkäsittelytieteen tohtoriohjelmiin ei myönnetty lukuisista kilpailevista hakemuksista huolimatta.

Lisätietoja Hecsestä: http://www.cs.helsinki.fi/hecse/

25.03.2011 - 14:50 Marina Kurtén