Tietojenkäsittelytieteen laitos aloittaa koulutusviennin Saudi Arabiaan

Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitoksen (TKTL) koulutusvientiyhteistyöprojekti Saudi Arabian Al-Imam Muhammad Ibn Saud Islamic Universityn tietojenkäsittelytieteen laitoksen (Imam yliopisto) kanssa keskittyy langattoman sensoriverkkolaboratorion rakentamiseen liittyvään konsultointiin, tutkimuksen johtamiseen ja koulutukseen. Projektin ensimmäinen vaihe on vuoden mittainen ja tavoitteena on käyttää ensimmäisen vuoden tuloksia pohjana pidemmälle, monivuotiselle yhteistyölle, mistä neuvotellaan erikseen myöhemmin.

Ensimmäisen vuoden tavoitteet ovat:

• Professoritason konsultointia langattoman sensoriverkkolaboratorion perustamiseksi Imam yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitokselle
  • Suunnitelma laboratorioon hankittavalle laitteistolle ja ohjelmistoille
  • Ohjeita ja prosesseja laboratorion operoinnille ja käyttämiselle tutkimuksen osana
  • Koulutusta laboratorion pystyttämisessä ja käytössä

Osana projektia TKTL arvioi myös Imam yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitoksen tutkimuksen tason ja laatii arvion pohjalta suosituksia, joita käsitellään yhteisessä workshopissa projektin ai-kana.

Laitokselta projektissa ovat mukana professorit Jussi Kangasharju ja Sasu Tarkoma.

Oleellisen osan projektia muodostavat kolme vierailua Riadiin, joita täydennetään tarvittaessa videoneuvotteluilla.

Kuvassa:

Vararehtori Ulla-Maija Forsberg ja rehtori Sulaiman Aba Al-Khail sopimuksen allekirjoitustilaisuudessa

Lisätietoja:

Prof. Jussi Kangasharju, Jussi.Kangasharju[at]cs.helsinki.fi, puh. 050 415 1708