Greger Lindén uusiin haasteisiin

Tutkimuskoordinaattori Greger Lindén poistuu laitoksen muonavahvuudesta 1.6. aloittaessaan työnsä Aalto-yliopiston erityisasiantuntijana (Senior Advisor). Gregerin lähtö on iso menetys laitokselle, sillä hän jättää taakseen pitkän ja tuloksekkaan uran laitoksen opiskelussa, opetuksessa, tutkimuksessa ja hallinnossa.

Greger aloitti opintonsa Helsingin yliopistossa vuonna 1983 pääaineenaan fysiikka ja sivuaineinaan matematiikka ja tähtitiede. Fiksuna kaverina Greger huomasi välittömästi, että fysiikka ja tähtitiede ovat liiaksi laboratorioissa nysväämistä, ja halusi siirtyä Todellisen Tieteen pariin. Niinpä hän haki jo seuraavana vuonna uutta opiskelupaikkaa ja saikin sellaisen tietojenkäsittelyopista. Fysiikka sai saman tien pudota sivuaineiden joukkoon.

Löydettyään oman alansa Greger opiskeli tunnollisesti valmistuen filosofian kandidaatiksi vuonna 1990, filosofian lisensiaatiksi vuonna 1993 ja filosofian tohtoriksi vuonna 1997. Hänen väitöskirjansa Structured Document Transformations käsitteli kielioppeihin perustuvaa dokumenttien muuntelua, ja siinä yhdistyi elegantilla tavalla laitoksen kaksi perinteistä tutkimusaluetta, tiedonhallinta ja kääntäjätekniikka. Gregerin väitöskirjan ohjasi Heikki Mannila; siis sama mies, joka nyt Aalto-yliopiston vararehtorina on vienyt meiltä entisen jatko-opiskelijansa.

Gregerin värväsi laitokselle töihin vuonna 1986 Patrik Floréen, johon Greger oli tutustunut ruotsinkielisten opiskelijoiden ryhmässä. Gregerin kielitaidon ansiosta hänen ensimmäinen työtehtävänsä oli toimia sivutoimisena tuntiopettajana Solveig Kurténin luennoimalla ruotsinkielisellä kurssilla Grunderna i ADB. Greger onkin harvoja esimerkkejä siitä, että tämän viikon kuuma poliittinen peruna, ”positiivinen syrjintä”, voi johtaa myös hyvään lopputulokseen.

Siitä eteenpäin Gregerin ura eteni tavanomaista latua: luennoijaksi, jatko-opiskelijaksi, tutkimusavustajaksi, tutkijaksi ja lopulta akateemisen uran vihoviimeiseen umpiperään eli hallintoon. Gregerin ensimmäiset suuremmat hallinnolliset ponnistukset olivat vuonna 1999 niin laitoksen tutkimuksen kuin opetuksenkin arvioinnit. Kun Greger onnistui näissä kekkereissä pitämään sekä ohjat että materiaalit hyvässä järjestyksessä, oli selvää, että vastaavia tehtäviä tullaan ”tarjoamaan” jatkossakin. Greger onkin siitä lähtien ollut puuhamiehenä lähes kaikissa laitosta koskettavissa arvioinneissa. Lisäksi hän on toiminut mm. Suomen Akatemian rahoittaman PROACT-tutkimusohjelman koordinaattorina ja HeCSE-tutkijakoulun koordinaattorina. Aina välillä Greger on kuivien paperitöiden lisäksi päässyt vähän myös opettamaan ja tutkimaan.

Mukavana mutta säntillisenä heppuna Greger on aina nauttinut laitoksella suurta luottamusta ja arvostusta, mistä hyvänä osoituksena on hänen valitsemisensa vuonna 2008 laitoksen ensimmäiseksi ”positiiviseksi persoonaksi”. Positiiviselle Gregerille onkin helppo toivottaa mitä parhainta menestystä hänen uudella urallaan.

Gregeristä mukavinta on laitoksella ollut tehtävien vaihtuminen virkistävän säännöllisesti. Hänen kuuluisat viimeiset sanansa ovat:

Yrittäkää pysyä pystyssä!

Teksti: Jukka Paakki