Janne Nikkilästä dosentti

Helsingin yliopiston kansleri on myöntänyt TkT Janne Nikkilälle tietojenkäsittelytieteen dosentin arvon 31.5.2011. Janne toimii Suomen Punaisen Ristin Veripalvelussa päällikkönä uusien hoitomuotojen ja tuotekehityksen bioinformatiikkayksikössä.

Janne kuvailee tutkimusaiheitaan ja taustaansa näin:

"Tutkimusaloina minulla on bioinformatiikka, tilastollinen data-analyysi ja koneoppiminen. Erityisen kiinnostunut olen tilastollisesta datafuusiosta biologian ja lääketieteen ongelmien yhteydessä ja haluaisin kehittää personoidun lääketieteen menetelmiä tältä pohjalta. Veripalvelussa tutkimuksellisina data-analyysimenetelmien sovelluskohteina ovat suolistomikrobien ja isännän (ihmisen) interaktio, kantasolut, sekä solujen pintarakenteet, erityisesti glykomi ja proteomi. Tavoitteena on kehittää potilaille uusia hoitomuotoja ja olemassa olevia hoitoja tukevia terapioita uusien biomarkkereiden ja solumuokkauksen avulla.

Haluan myös pysyä kosketuksessa akateemiseen tutkimusmaailmaan ja olen jo pitkään uskonut, että sovelluksissa päästään parhaisiin tuloksiin yhdistämällä hyvää tutkimusta ja joustavaa käytännönläheisyyttä.

Tämä näkyy myös jollain tavalla myös taustassani, sillä olen toiminut sekä akateemisessa että yritysmaailmassa useita vuosia yhtäaikaisesti. Valmistuttuani Teknillisestä korkeakoulusta teknillisen fysiikan koulutusohjelmasta 1999 tein prof. Samuel Kasken ryhmässä väitöskirjan 2005 ja toimin siellä sen jälkeen opettavana tutkijana. Tämän jälkeen siirryin Helsingin yliopistoon prof. Airi Palvan ja prof. Willem De Vosin ryhmään yliopistotutkijaksi. Samaan aikaan vuosina 2003-2010 toimin osa-aikaisena tutkimuspäällikkönä firmassamme Genolyze Oy. Sen fuusioiduttua Pharmatest Services Oy:hyn olin siellä osa-aikaisena tieteellisenä konsulttina, kunnes aloitin Veripalvelussa. Olen edelleen Pharmatestin Scientific Advisory Boardin jäsen.

Myös opetuksessa haluaisin tuoda esille tätä samaa soveltavaa näkökulmaa opiskelijoille ja muille kuulijoille, ja toivoakseni onnistuin siinä jo opetusnäytteessäni "Laskennallisen analyysin rooli terveydentilan kokonaisvaltaisessa ymmärtämisessä". Opetustaitotoimikunta arvioi opetustaidon arvosanalla erinomainen, joten ei se varmasti aivan pieleen mennyt.

Kun tutkimukselta, töiltä ja töihin pyöräilyltä jää aikaa, se meneekin pientä italianvinttikoiraa lenkkeilyttäessä."

Toimittaja: Hannu Toivonen
Kuva: Janne Nikkilä