Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitoksen Linkki-keskus avaa ovensa 7.10.2011

Valtakunnallisen luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian opetusta ja oppimista edistävän LUMA-keskuksen toiminta vahvistuu 7.10.2011, kun Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitokselle avataan uusi Linkki-resurssikeskus.  Linkin toimintaan kuuluu tieto- ja viestintätekniikan opetuksen, oppimisen ja harrastuneisuuden tukeminen kaikilla asteilla.

"Tietotekniikan perustaidot ovat oleellinen osa nyky-yhteiskunnassa pärjäämiseen tarvittavaa työkalupakkia", sanoo Linkki-keskuksen koordinaattori Arto Vihavainen.  Tärkeimpänä osana peruskoulun tietotekniikan opetuksessa hän näkee tiedon hakemisen ja soveltamisen arkipäivän ongelmissa.  "Internet on täynnä informaatiota. Osa siitä on oleellista, mutta suurin osa on roskaa. Ongelmatilanteissa tiedon etsiminen ja löydetyn tiedon soveltaminen on kasvavassa määrin osa jokapäiväistä ihmisen elämää."

Opettajienkin tulee mukautua tietoyhteiskunnan vaatimuksiin.  Se, että kaikki ovat verkossa ei tarkoita sitä, että opetuskin tulee siirtää verkkoon.  Päinvastoin, ihmisläheisyys ja kontaktit ovat yhä tärkeämpiä oppilaille kun osa luonnollisista kontakteista muuttuu virtuaalisiksi. Vuorovaikutustaidot ja oman käyttäytymisen tunnistaminen ja kehittäminen erilaisissa tilanteissa voi jäädä vähemmälle puhtaasti virtuaalisissa ympäristöissä.

Tietotekniikan käyttämisessä osana opetusta on hyvät puolensa.  Esimerkiksi anonyyminä tai nimimerkin takaa tapahtuva keskustelu -- kontrolloidussa ympäristössä -- madaltaa kynnystä kysyä opettajalta sellaista mitä luokassa ei uskaltaisi.  Vastaavasti opettajan on helpompi tuoda materiaalia kaikkien saataville julkaisemalla tietoa verkossa kurssiin liittyvällä kurssisivulla.  Opettajat ovat suosineet "usein kysytyt kysymykset" -listojen tekemistä, sillä samat asiat painavat yleensä useamman osallistujan mieltä.

Opettajille suunnatun täydennyskoulutuksen lisäksi Linkki järjestää peruskoululaisille ja lukiolaisille suunnattua harrastustoimintaa, jossa nuorilla on mahdollisuus tutustua muihin tietoteknisestä alasta kiinnostuneisiin ja oppia ohjelmointia, loogista ajattelua sekä ongelmanratkaisutaitoja, ja saada ohjelmointikilpailuihin liittyvää valmennusta.  Kevään 2012 suurin uudistus on koko Suomen laajuinen ohjelmointi-MOOC, jossa kaikille Suomen toisen asteen oppilaitoksille tarjotaan Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitoksen kurssit "Ohjelmoinnin perusteet" ja "Ohjelmoinnin jatkokurssi". Ohjelmointikurssit ovat luettavissa opintosuorituksiksi sekä toisen asteen kouluissa että yliopistoissa.

Linkki aloitti toimintansa viime kesänä varaslähdöllä: kesäkuussa järjestettiin kaksi viikon mittaista peliohjelmointileiriä 10-15 -vuotiaille nuorille. Leirit olivat sekä osallistujien, että tietojenkäsittelytieteen laitoksen henkilökunnan mielestä valtava menestys.  Leireillä opeteltiin ohjelmoinnin perusteita python-ohjelmointikielen avulla, sekä suunniteltiin ja toteutettiin omia pelejä.

Taustatietoa LUMA-toiminnasta: http://www.luma.fi/verkosto/
Linkin kotisivut: http://linkki.cs.helsinki.fi