Koodeja Kumpulassa

Linkki ja Summamutikka järjestivät perjantaina 21.10. salausiltapäivän. Iltapäivä sisälsi naposteltavaa, postereita, yhdessäoloa, kilpahenkeä ja Cambridgen yliopistosta vierailleen tohtori James Grimen luennon.

Luento antoi kattavan kuvan salausmenetelmien historiasta aina antiikin Roomasta (mm. Caesar-salaus) toiseen maailmansotaan asti. Pääpaino esityksessä oli saksalaisten toisessa maailmansodassa käyttämällä Enigma-laitteella, jonka Grime oli ottanut mukaan vierailulleen Suomeen. Enigma oli laitteena edistyksellinen muihin aikansa salausjärjestelmiin verrattuna. Salauksen monimutkaisuudesta huolimatta puolalaiset ja myöhemmin britit onnistuivat sodan aikana purkamaan salauksen.

Ratkaisevaa murtamisessa oli brittien rakentama Bombe-ratkaisukone. Todennäköisyyksien ja Bombe-laitteen riittävien tehojen avulla britit pystyivät purkamaan saksalaisten viestit jopa viidessätoista minuutissa -- nopeammin kuin saksalaiset itse. Enigman salaisuuden ratkettua sodan on arvioitu lyhentyneen jopa kahdella vuodella. Matemaatikkojen työn - ajattelun - avulla (silloin ei tunnettu tietojenkäsittelijöitä!) voitiin pelastaa lukuisia ihmishenkiä. Alan Turing, joka on jokaiselle tietojenkäsittelytieteilijälle tuttu, oli osana Bombe-koneen suunnitellutta ja Enigma-koodin arvoituksen ratkaissutta ryhmää. Lisäksi tiimissä oli nuori 19-vuotias nainen, Mavis Lever.

Tapahtumaan otti osaa noin 200 henkeä. Oli hienoa nähdä paikalla sekä yläkouluopettajia että lukiolaisia -- ja Kumpulan kampuksen omaa väkeä. Tapahtumassa järjestettiin myös leikkimielinen salauksenpurkukilpailu, johon kaikki saivat ottaa osaa. Onnistuneiden joukosta arvottiin neljä henkilöä, joista kullekin lähetetään leffaliput kotiosoitteeseen.

Linkki ja Summamutikka kiittävät kaikkia osallistuneita mahtavasta iltapäivästä!

Jos et ehtinyt mukaan tapahtumaan, matemaatikko James Grime esiintyy myös viikonloppuna järjestettävässä Alternative Party -digitaalikulttuuritapahtumassa Helsingin Kaapelitehtaalla.

Teksti: Emilia Hjelm, Antti Laaksonen, Tiina Romu, Arto Vihavainen
Kuva: Pekka Niklander