Tutkintomäärät nousussa? 134 kandia, 66 maisteria, 3 tohtoria

Vuoden viimeinen publiikki eli tutkintotodistusten jakotilaisuus pidetään tänään 16.12.2011 yliopiston juhlasalissa. Tämä onkin sopiva hetki tarkastella laitoksen tutkintotilastoja.

Kaikkiaan vuoden aikana suoritettiin 134 luonnontieteiden kandidaatin tutkintoa. Tutkintojen määrä jopa kasvanut hiukan viime vuodesta (126 LuK-tutkintoa), vaikka opiskelijoiden sisäänotto on supistunut. Hyvä opiskelijat ja opettajat!

Filosofian maisterin tutkintoja suoritettiin 66, missä on selkeää kasvua viime vuodesta (55 FM-tutkintoa). Kansainvälisissä ohjelmissa (MBI ja CBU) näistä suoritettiin kuusi. Erinomaista opiskelijat ja opettajat!

Filosofian tohtorin tutkintoja puolestaan suoritettiin kolme, mikä on vähemmän kuin viime vuosina (seitsemän FT-tutkintoa vuonna 2010). Lieventävinä asianhaaroina otettakoon huomioon, että Marko Ikosen väitös 19.12. ei ole tutkintotilastossa mukana, ja että tohtoritutkintojen määrä heilahtelee paljon -- ennuste vuodelle 2012 lupailee moninkertaista määrää ja uutta ennätystä.

Kuvassa yksi laitoksen kolmesta vuoden 2011 tohtorista, Petteri Hintsanen (keskellä), vastaväittäjän Michael Bertholdin (vasemmalla) ja kustoksen Hannu Toivosen välissä.

Teksti: Hannu Toivonen
Kuva: Esa Pitkänen