Helsingin yliopiston tutkijatohtorien paikat haettavana

Helsingin yliopisto kuuluu maailman parhaiden monitieteisten tutkimusyliopistojen joukkoon. Yliopistossa on 11 tiedekuntaa ja lisäksi erillisiä laitoksia, joista osa on toisten yliopistojen kanssa yhteisiä. Yliopistossa opiskelee 36 000 tutkinto-opiskelijaa.

Helsingin yliopisto hakee

12 TUTKIJATOHTORIA

määräaikaiseen työsuhteeseen 1.1.2013–31.12.2015.

Tutkijatohtorin tehtävien tarkoituksena on edistää äskettäin tohtorin tutkinnon suorittaneiden lahjakkaiden tutkijoiden pätevöitymistä ja itsenäistymistä ammattitutkijoiksi. Haku koskee kaikkia Helsingin yliopiston tutkimusaloja.

Tutkijatohtorin tehtävänä on hakijan esittämän tutkimussuunnitelman mukainen tutkimustyö, osallistuminen oman alansa opinnäytetöiden ohjaamiseen sekä oman erityisalansa opetus. Opetustehtäviin käytettävä aika on enintään noin viisi prosenttia työajasta. Tutkijatohtorin tehtävät sijoittuvat Helsingin yliopiston tiedekuntiin, laitoksiin ja erillisiin laitoksiin. Hakijalla tulee olla laitoksella työskentelyyn sen laitoksen johtajan suostumus, jossa hän aikoo toimia tutkijatohtorina.

Tehtävään valittavalta edellytetään Helsingin yliopiston johtosäännön mukaan tohtorin tutkintoa ja kykyä itsenäiseen tieteelliseen työhön sekä tehtävässä tarvittavaa opetustaitoa. Hakijan suorittama tohtorin tutkinto ei saa olla neljää vuotta vanhempi hakuajan päättyessä. Tohtorin tutkinnon tulee olla suoritettu 30.3.2008–29.3.2012. Vain erityisen painavasta syystä, kuten äitiys-, isyys-, tai vanhempainvapaan, varusmies- tai siviilipalveluksen tai pitkäaikaisen sairauden perusteella, tutkinnon suorittamisesta voi olla kulunut enemmän kuin neljä vuotta. Jos hakija vetoaa näihin erityisiin syihin, ne on selvitettävä ansioluettelossa.

Yliopistoista annetun asetuksen mukaan tutkijatohtorilta vaaditaan, että hän hallitsee sen kielen, suomen tai ruotsin, jolla hän antaa opetusta. Lisäksi hänellä tulee olla suomen ja ruotsin kielen vähintään tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito. Ulkomaalaiselle tai Suomen kansalaiselle, joka ei ole syntyperäinen tai joka ei ole saanut koulusivistystään suomen tai ruotsin kielellä, voidaan myöntää ilman erillistä hakemusta erivapaus tästä kielitaitovaatimuksesta. Tehtävän menestyksellinen hoitaminen edellyttää myös hyvää englannin kielen taitoa.

Tehtävän palkkaus perustuu yliopistojen palkkausjärjestelmän opetus- ja tutkimushenkilöstön vaativuustasokartan tasoon 5. Tehtäväkohtaisen palkanosan lisäksi maksetaan henkilökohtaiseen suoriutumiseen perustuva palkanosa. Palkka asettuu 2 787–4 077 euroon kuukaudessa tehtävään valittavan henkilön pätevyyden ja kokemuksen mukaan. Tehtävään palkataan 4 kuukauden koeajalla. Tutkijatohtorin henkilökohtaisiin tutkimuskuluihin osoitetaan palkan lisäksi 3 000 euroa vuodessa.

Hakuohjeet ja sähköinen hakulomake ovat osoitteessa http://www.helsinki.fi/tutkijatohtori/. Luettelo sähköisen hakemuksen liitteenä toimitettavista asiakirjoista löytyy hakuohjeista. Mikäli sähköisen hakulomakkeen käyttö ei ole mahdollista, hakuohjeen ja -lomakkeen voi pyytää kirjaamosta, hy-kirjaamo@helsinki.fi.

Hakuaika alkaa torstaina 1.3.2012 ja päättyy torstaina 29.3.2012 klo 15.45.

Lisätietoja antaa tutkimushallinnon asiantuntija Nina Saris, + 358 9 191 23590. S-posti: tutkimusvarat@helsinki.fi.

www.helsinki.fi/yliopisto

15.03.2012 - 11:41 Hannu Toivonen