Reformiryhmältä 63 ehdotusta yliopiston kehittämiseksi

Rehtori toivoo laajaa keskustelua Helsingin yliopiston reformiryhmän raportin pohjalta.

Reformiryhmän tehtävänä oli laatia ehdotuksia keinoista, joilla voidaan edistää yliopiston strategisten tavoitteiden toteuttamista ja varautua säästöihin. Ryhmä on pohtinut, miten yliopiston ydintoimintaa voitaisiin toteuttaa paremmin, ja mistä toimintamalleista voisi olla mahdollista luopua.

– Pyysimme reformiryhmältä mahdollisimman radikaaleja ehdotuksia, jotka nyt annetaan yliopistoyhteisön keskusteltavaksi, rehtori Thomas Wilhelmsson totesi raportin julkistamistilaisuudessa 10. huhtikuuta.

Tutkintoja yli tiedekuntarajojen

Reformiryhmän raporttiin tutustunut rehtori arveli, että ehkä eniten keskustelua tulevat herättämään ehdotukset erillisten laitosten, kansalliskirjaston ja luonnontieteellisen keskusmuseon aseman muutoksista.

Reformiryhmän mukaan valtakunnalliset tehtävät kuluttavat yliopiston perusvoimavaroja. Siksi ryhmä ehdottaa neuvotteluja kansalliskirjaston ja luonnontieteellisen keskusmuseon irrottamiseksi yliopiston alaisuudesta ja yliopiston museotoiminnan kriittistä arviointia. Ryhmän mukaan hallinnossa voitaisiin myös saada säästöjä, jos erillislaitoksia liitettäisiin tiedekuntien yhteyteen. Muutokset koskisivat muun muassa Aleksanteri-instituuttia ja tutkijakollegiumia, jotka liitettäisiin osaksi valtiotieteellistä ja humanistista tiedekuntaa.

– Tätä täytyy punnita kahdesta näkökulmasta. Monet erillislaitokset ovat tehneet erinomaista tulosta, toisaalta hallinnollinen sirpaleisuus tuottaa turhia hallintokuluja, Wilhelmsson pohti.

Ryhmä ehdottaa myös talous- ja hallintopalvelujen uudelleenjärjestelyjä kampuksilla. Keskushallinnon henkilöstöä pyrittäisiin vähentämään luonnollisen poistuman kautta. Infrastruktuurien yhteiskäyttöä tulisi lisätä ja tilankäyttöä tiivistää.

Ryhmä kannattaa muun muassa kandidaattikoulutuksen kehittämistä siten, että alemmat tutkinnot olisivat nykyistä laaja-alaisempia. Viikissä ja keskustakampuksella on mahdollisuuksia myös tiedekuntarajat ylittäviin tutkintoihin ja niiden osien järjestämiseen.

Reformikeskustelu jatkuu

Reformiryhmän raporttiin on koottu yhteensä 63 ehdotusta toiminnan kehittämiseksi niin kampus- kuin yliopistotasolla. Wilhelmsson arvioi, että monet raportin ehdotuksista tullaan myös toteuttamaan, mutta vasta laajan ja perusteellisen keskustelun pohjalta.

Ensimmäiset keskustelut reformiryhmän ehdotuksista aloitetaan jo lähipäivinä. Tiedekunnilta, erillisiltä laitoksilta, toimikunnilta ja järjestöiltä pyydetään lausuntoja 25.5. mennessä, ja asia nousee esille myös tavoiteneuvotteluissa loppusyksyllä 2012. Varsinaisia päätöksiä raportin pohjalta päästään tekemään aikaisintaan ensi syksynä.

Kaikki yliopistolaiset voivat lähettää omia jatkoehdotuksiaan ja palautetta ryhmän raportista. Palautetta kokoaa suunnittelujohtaja Jussi Karvinen: jussi.karvinen@helsinki.fi.

Reformiryhmän ehdotukset perustuvat dekaaneille ja erillisten laitosten johtajille tehtyyn kyselyyn, ja niissä on huomioitu myös yliopistolaisilta saadut ideat. Ryhmän puheenjohtajana toimi vararehtori Ulla-Maija Forsberg ja jäseninä olivat tohtorikoulutettava Arto Aniluoto, professori (emer.) Mauno Kosonen, professori (emer.) Hannu Saloniemi, johtaja Teija Tiilikainen ja professori Eero Vuorio. Ryhmän pysyvinä asiantuntijoina toimivat kvestori Ilkka Hyvärinen ja suunnittelujohtaja Jussi Karvinen sekä sihteerinä laatuasiantuntija Helena Immonen.

Lisätiedot Almassa: https://alma.helsinki.fi/doclink/239626

26.04.2012 - 11:23 Marina Kurtén