Palkankorotukset ja suoriutumisarvioinnin muuttuminen vuonna 2013

Yliopistojen työehtosopimuksen osapuolet ovat saavuttaneet neuvottelutuloksen, jonka mukaan palkkoja korotetaan 1,2 %:n suuruisella yleiskorotuksella tammikuussa 2013. Järjestelyerä 0,7 % maksetaan lokakuussa 2013 siten, että osalle työntekijöistä kohdennetaan työehtosopimukseen otettu uusi suorituskorotus.

Työnantajan päätökset siitä, keille suorituskorotukset tulevat, tehdään kevään 2013 arviointikierroksen jälkeen. Suorituskorotus on suuruudeltaan 50 % työntekijän suoritustason ja sitä ylemmän suoritustason välisestä euromäärästä.

Samalla neuvotteluosapuolet ovat sopineet, että henkilökohtaisen suoriutumisen arviointijärjestelmät uudistetaan 1.1.2013 lukien. Arviointimenettely yksinkertaistuu ja siirrytään pisteytyksestä kokonaisarviointiin, jossa arvioinnin pohjana käytetään kolmea pääkriteeriä. Kriteerit ja arviointimenettely ovat erilaiset opetus- ja tutkimushenkilöstön puolella ja muun henkilöstön puolella, mutta arviointiasteikko ja arviointitasojen kuvaukset ovat molemmilla puolilla samat.

Syksyllä järjestetään koulutusta sekä uusista arviointijärjestelmistä että suorituskorotuksen käytöstä.

Lisätietoja antaa henkilöstöjohtaja Kira Ukkonen.

02.07.2012 - 13:54 Pauliina M J Pajunen
02.07.2012 - 13:53 Pauliina M J Pajunen