Yöunesta voi nyt säveltää automaattisesti musiikkia

Helsingin yliopiston tietojenkäsittelijät ovat rakentaneet ohjelman, joka säveltää musiikkia automaattisesti nukkujan univaiheista. Sävellyspalvelu toimii livenä netissä osoitteessa sleepmusicalization.net.

Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen professori Hannu Toivosen johdolla kehitetty automaattisesti synteettistä musiikkia säveltävä tietokoneohjelma ottaa syötteenä yöunta kuvaavaa tietoa.

- Ohjelmä säveltää nukkujan univaiheiden, liikkumisen, sykkeen ja hengityksen perusteella uniikin kappaleen, joka tiivistää yöunen muutamaan minuuttiin, kertoo sävellysohjelman tehnyt opiskelija Aurora Tulilaulu.

- Kehitämme aivan uutta tapaa havainnollistaa tai suorastaan kokea dataa. Musiikilla voidaan esimerkiksi herättää erilaisia tunteita kuvaamaan aineiston ominaisuuksia. Unianalyysi on luonteva ensimmäinen sovelluskohde, perustelee Hannu Toivonen tutkimusaiheen valintaa.

Projektissa on käytetty modernia patjan alle sijoitettavaa herkkää paineanturia.

- Anturin mittaussignaalista erotetaan sydämen sykkeet ja hengitysrytmi, ja niiden perusteella päätellään nukkujan univaiheita, kertoo jatko-opiskelija Joonas Paalasmaa. Hän on tehnyt unianalyysiohjelman työssään biomittaustekniikkaa, hyvinvointia ja verkkopalveluja tuottavassa Beddit-yrityksessä.

Sävellyspalvelu toimii netissä osoitteessa http://sleepmusicalization.net. Bedditin palvelun käyttäjät voivat sävellyttää siellä musiikkia omista unistaan, muut voivat kuunnella käyttäjien julkaisemia sävellyksiä. Nettipalvelun on toteuttanut tiimin neljäs jäsen, Mikko Waris.

Tutkimus Sleep Musicalization: Automatic Music Composition from Sleep Measurements on hyväksytty julkaistavaksi ja esitellään kansainvälisessä Intelligent Data Analysis -kokouksessa Helsingissä lokakuussa 2012. Älykkään tietojenkäsittelyn IDA-kokoukset tunnetaan siitä, että ne esittelevät rajoja rikkovaa tiedettä ennakkoluulottomasti. Jaossa on myös IDA Frontier Prize eli palkinto innovatiivisesta ja uraauurtavasta panoksesta algoritmien alalla.

Teksti: Minna Meriläinen

Tiedotteen julkaisemisen jälkeen STT-Lehtikuva teki unimusiikista uutisen. Kaksi päivää myöhemmin Google-haku jutun otsikolla tuotti 23000 osumaa (ennen julkaisua ei yhtään). Haastatteluja on annettu STT:lle, Aamulehdelle, Ylelle ja Radio Aallolle, aihetta on käsitelty myös YleX:ssä 6.9. ja Groove FM:llä 8.9. Hauskaa että aihe kiinnostaa mediaa, mutta miksi tutkimuksella pitää olla näin omituinen aihe kiinnostaakseen...

Uutinen leviää nyt myös kansainvälisesti:

Yle TV2 pe 14.9.2012: Uudenmaan alueuutiset

Hannu Toivonen