Oleskelulupahakemuksen voi jättää nyt verkossa

Yhä useamman hakemuksen voi jättää nyt verkossa

Ulkomaalaislupien sähköinen asiointi on laajentunut koskemaan kaikkia työperäisiä oleskelulupahakemuksia, kansalaisuushakemusta ja EU-kansalaisten rekisteröintiä. Vuoden 2012 alussa palvelu avattiin ensimmäistä opiskelijan oleskelulupaa hakeville.

Sähköinen asiointi takaa sinulle nopeimman mahdollisen päätöksen, kun vain pidät huolta siitä, että vastaat kaikkiin hakemuslomakkeen kysymyksiin, liität mukaan kaikki vaadittavat liitteet ja maksat käsittelymaksun.

Palvelussa voit myös täydentää hakemustasi, seurata hakemuksesi käsittelyn etenemistä ja saada tiedon päätöksen valmistumisesta. Asiointitilillesi tulleista viesteistä, kuten lisäselvityspyynnöstä tai päätöksestä, voit saada sähköposti- tai tekstiviesti-ilmoituksen.

Nyt voit hakea sähköisen asioinnin kautta

• opiskelijan oleskelulupaa
  • oleskelulupaa työnteon perusteella
  • erityisasiantuntijan oleskelulupaa
  • harjoittelijan oleskelulupaa
  • oleskelulupaa urheilun ja valmentamisen perusteella
  • tutkijan oleskelulupaa
  • au pairin oleskelulupaa
  • oleskelulupaa elinkeinonharjoittamisen perusteella
  • EU-kansalaisen oleskeluoikeuden rekisteröintiä
  • EU-kansalaisen perheenjäsenen oleskelukorttia
  • Suomen kansalaisuutta.

Perhesiteen ja paluumuuton perusteella voit hakea oleskelulupaa toistaiseksi vain paperilomakkeilla, jotka ovat saatavissa Maahanmuuttoviraston verkkosivuilta. Mahdollisuuksia laajentaa palvelua myös osaan perhesidelomakkeista harkitaan palvelusta saatujen kokemusten perusteella.

Käynti edustustossa tai poliisilla välttämätön

Sinun on käytävä henkilökohtaisesti Suomen edustustossa tai poliisin toimipisteessä, vaikka jättäisit hakemuksesi sähköisesti. Tämä on välttämätöntä, jotta voit todistaa henkilöllisyytesi ja antaa sormenjälkesi biometristä oleskelulupakorttia varten. Lisäksi sinun on esitettävä hakemuksesi liitteet alkuperäisinä asiakirjoina.

Sähköinen hakemuksesi voidaan ottaa käsittelyyn vasta sen jälkeen, kun olet käynyt edustustossa tai poliisin toimipisteessä. Jos olet muualla kuin Suomessa hakemusta jättäessäsi, asiointipaikkasi on edustusto.

Asiointikäynnistä huolimatta sähköinen asiointi on nopein väylä päätöksen saamiseksi. Aikaa säästyy etenkin hakemuksen alkuvaiheen kulkureitistä: sähköinen hakemus saapuu saman tien päätöksen tekevälle viranomaiselle, kun taas paperinen hakemus voi viipyä matkalla jopa kuukausia.

Mistä sähköinen asiointi löytyy?

Pääset sähköiseen asiointiin Maahanmuuttoviraston ja poliisin verkkosivujen kautta. Sen suora osoite on https://e-asiointi.migri.fi

16.10.2012 - 09:56 Pauliina M J Pajunen
16.10.2012 - 09:51 Pauliina M J Pajunen