Dosentuurin hakijan esittely: Pasi Sarolahti

Pasi Sarolahti valmistui filosofian maisteriksi Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitokselta vuonna 2001 ja filosofian tohtoriksi samalta laitokselta vuonna 2007. Hänen väitöskirjansa käsitteli TCP-tietoliikennettä langattomissa päätelaitteissa.

Sarolahti työskenteli Nokian tutkimuskeskuksessa vuosina 2002-2010, jossa hän suunnitteli ja toteutti tietoliikennearkkitehtuuria ja -protokollia Nokian päätelaitteisiin, sekä veti Future Internet - tutkimusryhmää, joka keskittyi Internetin kommunikointiarkkitehtuurin suunnitteluun, Internetin kuljetuskerroksen protokollakehitykseen, sekä kommunikoinnin energiatehokkuuden parantaimiseen.

Sarolahti on osallistunut IETF-standardointityöhön vuodesta 2002 lähtien, ollen DCCP ja TCPM - työryhmien puheenjohtajana vuodesta 2009 eteenpäin. Hän toimii lisäksi IETF:n Transport - alueen johtoryhmässä, joka valvoo ja antaa suosituksia IETF-työhön liittyen. Hän on toiminut vierailevana tutkijana International Computer Science Institutessa Berkeleyssä, USA:ssa vuonna 2004 tehden yhteistyötä Dr. Sally Floydin kanssa liittyen TCP-tietoliikenteen suorituskykyparannuksiin, sekä vuosina 2009-2010 työskennellen prof. Scott Shenkerin kanssa Internet arkkitehtuurin ja sisältökeskeisten ratkaisujen parissa. Hän on myös toiminut useissa ohjelmakomiteoissa näillä alueilla toimivissa tieteellisissä konferensseissa.

Syyskuusta 2010 lähtien Sarolahti on työskennellyt Aalto-yliopistossa tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitoksella ja on tutkinut mm. sisältökeskeisen Internet-arkkitehtuurin kehitystä osana EU:n 7. puiteohjelman PURSUIT - projektia. Lisäksi hän työskentelee laajamittaisen Internet-mittauksen parissa osana 7. puiteohjelman LEONE - projektia. Aalto-yliopistossa hän opettaa kursseja liittyen Internet-protokollien suunnittelu- ja toteutusratkaisuihin sovelluksissa ja käyttöjärjestelmissä.

Julkinen koeluento: http://www.cs.helsinki.fi/node/77343

18.04.2013 - 15:05 Marina Kurtén