Shanghain yliopistovertailussa 76. sija

Helsingin yliopisto on ainoa suomalaisyliopisto maailman sadan parhaan yliopiston joukossa tänään julkaistussa Shanghain yliopistovertailussa.

Tällä kertaa sijoitus oli 76:s. Sijoitus on melko vakaa, sillä yksitoista kertaa koostetulla listalla Helsingin yliopiston sijoitus on vaihdellut sijojen 69 ja 76 välillä. Viime vuonna yliopisto oli sijalla 73.

Ainoa indikaattori, jossa Helsingin yliopisto paransi pisteitään edelliseen vuoteen verrattuna oli tutkijaa kohden laskettujen julkaisujen määrä. Sen sijaan eniten heikennystä oli absoluuttisessa julkaisujen määrässä.

Rehtori Jukka Kola huomauttaa, etteivät yliopistovertailut ole itseisarvo.

- Vertailuja ei voi kuitenkaan kokonaan sivuuttaa, sillä varsinkin kansainväliset huippututkijat ja -opiskelijat kiinnittävät niihin huomiota. Vertailut vaikuttavat myös potentiaalisiin rahoittajiin ja yhteistyökumppaneihin niin Suomessa kuin kansainvälisesti, hän arvioi.

Pohjoismaisista yliopistoista Helsingin yliopisto oli nyt viides, eurooppalaisista 24:s ja ei-englanninkielisistä yliopistoista 18:s.

Helsingin yliopisto tavoittelee pääsyä maailman 50 parhaan tutkimusyliopiston joukkoon. Kola pitää tavoitetta haastavana pienen kielialueen yliopistolle.
- Maailmassa on 17 000 yliopistoa, joten pääsy sadan joukkoon on jo hieno saavutus, hän muistuttaa.

Positiivista oli, että pisteissä Helsingin yliopiston etäisyys tavoitteeseen eli 50. sijaan on hiukan kaventunut.

Amerikkalaisyliopistot kärjessä

Listalla olevien viidensadan parhaan yliopiston joukkoon ylsi Suomesta myös neljä muuta yliopistoa. Oulun ja Turun yliopistot sijoittuvat sijoille 301–400, Itä-Suomen ja Jyväskylän yliopistot puolestaan sijoille 401–500.

Maailman parhaaksi yliopistoksi arvioitiin jälleen yhdysvaltalainen Harvard. Yhdysvallat hallitsi kärkikymmenikköä. Vain kaksi brittiyliopistoa, Cambridge (5.) Oxford (10.), mahtui joukkoon.

Teksti: Hannamaija Helander

15.08.2013 - 16:08 Marina Kurtén