Vararehtoreiksi haki 20 henkilöä

Helsingin yliopiston vararehtoreiksi haki määräaikaan mennessä 20 henkilöä. Vararehtoreiksi hakivat Pekka Aula, Kurt Fagerstedt, Ulla-Maija Forsberg, Kaarle Hämeri, Keijo Hämäläinen, Leena Krokfors, Liisa Laakso, Sari Lindblom-Ylänne, Anna Mauranen, Henrik Meinander, Jari Niemelä, Kimmo Nuotio, Jussi Pakkasvirta, Petri Pellikka, Leif Schulman, Jan Sundberg ja Markku Wilenius. Kolme hakijaa ei halua nimeään julkisuuteen.

Vararehtorit ovat akateemisia johtajia, jotka tukevat rehtoria yliopiston johtamisessa. Vararehtorit aloittavat enintään viisivuotisen toimikautensa viimeistään 1.1.2014.

Rehtori tekee yliopiston hallitukselle esityksen siitä, ketkä hakijoista olisivat sopivimpia toimimaan osa- tai kokopäiväisinä vararehtoreina, ja miten tehtävät jakautuvat vararehtoreiden kesken. Yliopiston hallitus päättää esityksen pohjalta vararehtorien lukumäärän ja valitsee vararehtorit enintään viiden vuoden toimikaudeksi sekä päättää heidän tehtäväalueensa.

Yliopistolain mukaan yhden Helsingin yliopiston vararehtorin tulee olla ruotsinkielistä opetusta varten olevaan professorin tehtävään otettu, jollei tällaiseen tehtävään otettu henkilö ole rehtorina.

Teksti Tiina Palomäki

04.09.2013 - 17:03 Marina Kurtén