Helsingin yliopisto nousi yhdeksän sijaa QS-yliopistovertailussa

Helsingin yliopisto paransi sijoitustaan peräti yhdeksän sijaa vuosittaisella kansainvälisessä QS-vertailussa. Sijoitus on kaikkien aikojen paras. Helsingin yliopisto on nyt sijalla 69. Tällä kertaa arvioitiin yli 800 yliopistoa ympäri maailmaa.

– Helsingin yliopiston tutkimus ja opetus on tuoreen yliopistovertailun perusteella edelleen korkeaa kansainvälistä tasoa. Erityisen ilahduttavaa kuitenkin on, että työnantajien antama arvio yliopistosta on kehittynyt erityisen myönteisesti, toteaa kansainvälisten asioiden päällikkö Markus Laitinen.

Erityisen hyvin Helsingin yliopisto sijoittui humanistisissa tieteissä (46.) ja lääketieteissä (47.). Helsingin yliopiston tavoite päästä maailman 50 parhaan tutkimusyliopiston joukkoon on nyt lähempänä kuin koskaan.

Amerikkalaisyliopistot jatkavat kärjessä, Massachusetts Institute of Technology ja Harvardin yliopisto ovat listan kärjessä. Brittiyliopistoista Cambridge sijoittuu kolmanneksi. Kööpenhaminan yliopisto on paras pohjoismaisista yliopistoista (45.) ja Lundin yliopisto (67.) sijoittuu täpärästi ennen Helsingin yliopistoa.

QS yliopistovertailu tehdään vuosittain. Tämä Lontoossa sijaitseva verkosto laatii rankinglistoja maailman parhaista yliopistoista sekä kokonaisuuksina että alakohtaisesti.

Linkki: http://www.qs.com/

Teksti: Karin Hannukainen