Pietu Pohjalainen väittelee 13.12.2013 aiheesta Itseorganisoituvat ohjelmistoarkkitehtuurit

FM Pietu Pohjalainen väittelee 13.12.2013 kello 12 (Helsingin yliopiston päärakennus, Unioninkatu 34, Auditorio XV (vanha puoli), 3. kerros) aiheesta "Self-Organizing Software Architectures". Tutkimus kuuluu tietojenkäsittelytieteen alaan ja erityisesti ohjelmistotuotantoon. Vastaväittäjänä toimii professori Kai Koskimies (Tampereen teknillinen yliopisto) ja kustoksena professori Jukka Paakki (Helsingin yliopisto). Väitöstilaisuus pidetään suomeksi.

Itseorganisoituvat ohjelmistoarkkitehtuurit

Ohjelmistokehityksen tuottavuus on monen ohjelmistokehitysorganisaation huolenaihe. Erityisesti ylläpitovaiheessa ohjelmistojen heikko muokattavuus tuottaa turhia kustannuksia ja pettymyksiä asiakassuhteissa, kun vaikeasti muokattavaan ohjelmistoon tulisi tehdä muutoksia. Tässä työssä esitetään kaksi menetelmää ohjelmistojen muokattavuuden parantamiseksi: kokoava mallinnuskielten käyttäminen sekä itseorganisoituvat ohjelmistokomponentit.

Mallipohjaisessa ohjelmistotuotannossa ohjelmistoille kehitetään soveltuvat mallinnuskielet ja -työkalut, joiden pohjalta kehitettävä ohjelmisto voidaan automaattisesti tuottaa. Uuden mallinnuskielen kehittäminen ja sitä tukevan välineistön rakentaminen on kuitenkin aikaaviepää ja vaikeaa. Vaarana on, että kehitetty kieli on valmistuessaan vanhentunut. Niin kutsutuissa ketterissä ohjelmistomenetelmissä yritetään välttää perinteisten, suunittelupainotteisten kehitysmenetelmien tuottamia sudenkuoppia. Liiallinen ketteryys voi kuitenkin kostautua heikkona tuottavuutena, kun kehitysväen kaikki aika kuluu näppäryysharjoituksiin varsinaisen tuottavan työn sijaan. Kokoava mallipohjainen tuotanto keskittyy kehittämään vain riittävän hyviä malleja, joiden perusteella voidaan yhdistää mallipohjaisen ohjelmistotuotannon ja ketterien prosessimallien tuomat edut.

Ulkoisten, erikseen kehiteltyjen mallikielten lisäksi työssä esitellään ajatus ohjelmakoodin itsensä käyttämisestä mallipohjaisen ohjelmistotuotannon työkaluna. Näin syntyy itseorganisoituva ohjelmistoarkkitehtuuri. Tällä tavoin kehitystyön tuottavuus paranee, sillä ohjelmakoodin sisäisten riippuvuuksien määrä laskee, ja näin ollen muokkausten tekeminen on helpompaa. Työssä esitellään tapaustutkimuksia ohjelmakoodiin perustuvasta mallipohjaisen ohjelmistotuotannon ohjelmistokehyksistä sekä empiirinen validointi itseorganisoituvuuden hyödyllisyydestä tuottavuusnäkökulmasta katsoen.

Väitöskirjan saatavuus

Väitöskirjan elektroninen versio on saatavilla Helsingin yliopiston e-thesis-palvelussa osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-10-9425-5.

Painettuja väitöskirjoja voi tiedustella väittelijältä itseltään: pietu.pohjalainen@cs.helsinki.fi.

03.12.2013 - 13:28 Pirjo Moen
03.12.2013 - 13:23 Pirjo Moen