Prof. Jussi Kangasharjulle uusi Akatemiaprojekti: Pilvipalvelut laajamittaisten vaihtelevan hajautetun energiantuotannon mahdollistajina (BC-DC)

Strategisen Tutkimusneuvoston rahoitamassa 5 vuotisessa BC-DC hankkeessa on mukana viisi yhteistyötahoa:

Professor Rauli Svento, Oulu Business School, Department of Economics (PI), Professor Maria Kopsakangas-Savolainen, Finnish Environment Institute Martti Ahtisaari Institute, Professor Matti Latva-Aho, Center of Wireless Communications, University of Oulu, Head of the NWP-group Sami Niemelä, Finnish Meteorological Institute (FMI), Professor Jussi Kangasharju, University of Helsinki, Professor Maija-Leena Huotari, Department of Information Studies, University of Oulu

Tiivistelmä:

Pilvipalvelut laaja-alaisen vaihtelevan energiantuotannon mahdollistajana’ (BC-DC) hanke tuottaa tutkimuspohjaisen käytännön toteutuksen hajautetun energiantuotannon tehokkaaseen hyödyntämiseen. Konsortion tavoitteena on löytää ratkaisuja, jotka mahdollistavat vaihtelevien uusiutuvien energialähteiden mahdollisimman suuren ja samalla kustannustehokkaan käytön. Hankkeessa selvitetään, kuinka taloudelliset markkinamekanismit yhdistettynä uuden sukupolven ICT ja digipalveluihin sekä uuden tyyppisiin sääennusteisiin mahdollistavat asetetun tavoitteen. Projektin tuloksena kehitetään pilvipalveluun pohjautuva digitaalinen kauppapaikka hajautetun energiantuotannon vaihdantaan. Tulosten hyödynnettävyyttä edistetään tiedon hallinnan tutkimukseen perustuvan vuorovaikutusmallin pohjalta. Vuorovaikutuksen tavoitteena on muodostaa aktiivinen yhteisö, jonka puitteissa tutkijoiden ja yhteisön jäsenten tietoa ja ymmärrystä hajautetun energian tuotannon mahdollisuuksista syvennetään ja jaetaan.

16.11.2015 - 16:08 Marina Kurtén
16.11.2015 - 12:26 Pauliina M J Pajunen