Opiskelijoilla oikeus palauttaa kaikki opintoihin liittyvät tehtävät sähköisessä muodossa

Opiskelijatulostamisen maksuttomuudesta luopuminen ja opintoihin liittyvien tehtävien palauttaminen sähköisessä muodossa

Helsingin yliopistossa luovutaan 1.1.2016 alkaen opiskelijoiden maksuttomasta tulostamisesta. Samalla jokaisella, jolla on opinto-oikeus Helsingin yliopistossa, on 1.1.2016 alkaen oikeus laatia ja palauttaa opintoihin liittyvät kirjalliset tehtävät sähköisessä muodossa. Opinto-oikeudella tarkoitetaan tässä tutkinnon suoritusoikeuden lisäksi esimerkiksi erillisten opintojen oikeutta, JOO-oikeutta sekä avoimeen yliopistoon myönnettyä opinto-oikeutta.

Vararehtorin päätöksen (11/2015) perustelut:

Päätöksellä edistetään opiskelun ja opetuksen digitalisoitumista. Paperitulosteiden määrän systemaattinen vähentäminen on myös linjassa kestävän kehityksen periaatteiden kanssa. Maksuttoman opiskelijatulostuksen kustannukset ovat olleet
190 000 - 230 000 euroa vuodessa, joten paperitulostamisen vähentäminen on myös osa yliopiston talouden sopeuttamistoimenpiteitä.

Päätös aiheuttaa yliopiston yksiköissä muutoksia aikaisempiin toimintatapoihin. Laitos (tai muu vastaava yksikkö) voi aluksi tarjota harkintansa mukaan opiskelijalle maksuttoman tulostus- tai kopiointimahdollisuuden, mikäli paperitulosteet nähdään opiskelun kannalta välttämättömiksi. Kaikki tulostamiseen tai kopioimiseen liittyvät menot jäävät tällöin yksikön kustannettaviksi.

Opintohallinnossa sähköiseen asiointiin siirrytään asteittain kevään 2016 aikana.

Opetuksen toimiala ja Tietotekniikkakeskus tukevat opettajia, opiskelijoita ja henkilökuntaa sähköisen asioinnin kehittämisessä.

02.02.2016 - 12:47 Marina Kurtén
02.02.2016 - 11:01 Pauliina M J Pajunen