Tohtorikoulutettavien ja tutkimusavustajien tehtävien täyttöön ei enää tarvita rekrytointilupaa

Yliopistosta joudutaan kuluvan kevään aikana irtisanomaan henkilöstöä taloudellisilla ja tuotannollisilla perusteilla. Tästä seuraa velvoite tarjota avoimeksi tulevia tehtäviä irtisanotuille. Jokaisen tehtävän osalta joudutaan tutkimaan, onko irtisanottujen joukossa mahdollisesti henkilö, joka voitaisiin sijoittaa kyseiseen tehtävään. Vasta jos näin ei ole, voidaan tehtävä täyttää avoimen haun kautta.

Jotta työnantajalla on mahdollisuus pitää huolta uudelleensijoitusvelvoitteen täyttymisestä, pidetään voimassa rekrytointia koskeva lupamenettely.

Tohtorikoulutettavat ja tutkimusavustajat poikkeuksia

Koska yliopisto ei irtisano yt-prosessiin liittyen tohtorikoulutettavia eikä tutkimusavustajia, ei näiden tehtävien täyttöön enää tarvita rekrytointilupaa.

Tohtorikoulutettavia palkattaessa on kuitenkin otettava huomioon, että työsuhde voi vain poikkeuksellisesti olla alle vuoden mittainen. Tämä on mahdollista, jos väittely on odotettavissa alle vuoden pituisen ajan kuluessa. Tavoitteena on antaa tohtorikoulutettavalle työsuhde koko jatko-opiskelun kestolle eli 1–4 vuoden pituisena riippuen siitä, missä vaiheessa väitöskirjatyö on.

Helsingin yliopisto ei rahoita jatko-opintoja apurahalla, vaan yliopistossa työskentelevät tohtorikoulutettavat otetaan työsuhteeseen. Tämä koskee sekä yliopiston perusrahoituksella että yliopistolle myönnetyllä täydentävällä rahoituksella rahoitettavaa työtä.

Tutkimusavustajan tehtävä on tarkoitettu yliopiston opiskelijalle, jonka omiin opintoihin, esimerkiksi gradun tekemiseen, työskentely tutkimusavustajana liittyy. Nämä tehtävät ovat aina määräaikaisia.

Tutkimusavustajana voi poikkeuksellisesti työskennellä lyhyen ajan myös sellainen henkilö, joka on hakemassa jatko-opiskeluoikeutta, mutta ei ole vielä sitä saanut eikä sen vuoksi voi vielä toimia tohtorikoulutettavan nimikkeellä.

02.03.2016 - 16:12 Pauliina M J Pajunen
02.03.2016 - 12:08 Pauliina M J Pajunen